Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتاقامت دائمپریا اسکویی

مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۱ با چه شرایط و تنگناهایی روبرو بود؟ عملکرد اداره مهاجرت IRCC در سالی که گذشت

سال ۲۰۲۱ با وجود چالش‌های مستمر مربوط به پاندمی، سال سختی برای IRCC بود، اما این وزارتخانه تلاش کرد با وجود همه سختی‌ها، سیستم مهاجرت را فعال نگه دارد و به هدف خود برای جذب ۴۰۱ هزار مهاجر تازه دست بیابد

هدف‌گذاری دولت فدرال برای وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی IRCC برای سال ۲۰۲۱ این بود که تا پایان سال، ۴۰۱ هزار دارنده جدید اقامت دائم را پذیرش کند. 

اما کار اداره مهاجرت IRCC به همین سادگی نبود و هزارو یک جور چالش که بیشتر آنها هم زیر سر پاندمی بود، سر راه این وزارتخانه قرار داشت. 

با این حال، IRCC برای رسیدن به این هدف، تلاش‌های مختلفی انجام داد که یکی از مهمترین آنها، انتقال تعداد زیادی از دارندگان اقامت موقت ساکن کانادا به وضعیت اقامت دائم بود. 

برگزاری استثنایی‌ترین قرعه‌کشی اکسپرس اینتری در فوریه ۲۰۲۱، اقدام دیگری بود که این وزارتخانه انجام داد و از همه ۲۷٫۳۳۲ نامزد حاضر در مخزن دعوت کرد که درخواست اقامت دائم بدهند. 

با وجود این اقدامات و اقدامات دیگر، همچنان درخواست‌های عقب‌مانده زیادی وجود دارد که تعداد آنها به ۱/۸ میلیون مورد می‌رسد. 

خواندن این مطلب که در آن دیدگاه‌های پریا اسکویی مشاور رسمی مهاجرت نیز آمده به شما کمک می‌کند تا به دیدگاه جامع‌تری درباره وضعیت سیستم مهاجرتی کانادا در سال گذشته برسید.

تاخت‌وتاز پاندمی کرونا، خط سیر سیستم مهاجرتی کانادا را در ۲۰۲۰ دگرگون کرد و با آنکه اوضاع اکنون پایدار شده است، IRCC مجبور شد در این سال دست به اصلاحاتی بزند. 

 

دشواری‌هایی که وزارت مهاجرت کانادا در ۲۰۲۱ با آنها روبه‌رو بود

وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC سال ۲۰۲۱ را در حالی آغاز کرد که با شرایط دشواری مواجه بود. درخواست‌های مهاجرتی رسیدگی‌‌نشده، روی هم انباشته شده بود، 

پریا اسکویی مشاور رسمی مهاجرت در باره شرایط مهاجرت در سال گذشته ۲۰۲۱ با آن روبرو بوده می‌گوید: «بسیاری از کسانی که پروسه مهاجرت بودند، مانند آنها که تاییدیه اقامت دائم COPR دارند در خارج از کشور بلاتکلیف بودند، موارد ابتلا به کووید در کشور و سراسر دنیا بالا و نرخ واکسیناسیون همچنان پایین بود و محدودیت‌های مسافرتی و تدابیر سلامت عمومی کانادا، دشواری‌هایی را برای متقاضیان ورود به کشور فراهم می‌کرد.»

 

استراتژی‌هایی که اداره مهاجرت برای پذیرش ۴۰۱ هزار دارنده جدید اقامت دائم تا پایان ۲۰۲۱ در پیش گرفت 

با همه اینها، دولت فدرال از IRCC خواسته بود که ۴۰۱ هزار دارنده جدید اقامت دائم را تا پایان سال پذیرش کند. 

وزارت مهاجرت کانادا در همان اوایل سال نتیجه گرفت که بهترین راه برای تحقق این هدف، انتقال تعداد زیادی از دارندگان اقامت موقت ساکن کانادا به وضعیت اقامت دائم است. 

به گفته خانم اسکویی، نشانه‌های هشدارآمیز این تغییر سیاست در همان ابتدای سال قابل مشاهده بود، ولی در غیاب اظهارنظرهای رسمی IRCC درباره خط‌مشی جدید، بازار گمانه‌زنی‌ها رواج داشت. 

اداره مهاجرت IRCC که ۲۰۲۰ را با دعوت از همه نامزدهای مهاجرتی به پایان برده بود، ۲۰۲۱ را با تمرکز بر صدور دعوتنامه برای نامزدهای کلاس تجربه کانادایی CEC آغاز کرد، چرا که حدود ۹۰ درصد از این افراد در کانادا زندگی می‌کنند.  

استراتژی IRCC درباره آنکه چگونه می‌خواهد به هدف پذیرش ۴۰۱ هزار تازه‌وارد جدید دست بیابد، در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ وضوح بیشتری پیدا کرد. 

در آن روز شنبه، IRCC استثنایی‌ترین قرعه‌کشی اکسپرس اینتری را از زمان شروع این برنامه در ۲۰۱۵ برگزار نمود. این وزارتخانه پس از آنکه از همه ۲۷٫۳۳۲ نامزد حاضر در مخزن دعوت کرد که درخواست اقامت دائم بدهند، خود را مجبور دید که با انتشار بیانیه‌ای درباره این تصمیم توضیح بدهد. 

در ماه می، IRCC برای اطمینان از رسیدن به هدف جذب ۴۰۱ هزار تازه‌وارد جدید دست به اقدامات تازه‌ای زد و با راه‌اندازه شش استریم موقتی، ۹۰ هزار فارغ‌التحصیل بین‌المللی و کارگر بخش‌های ضروری ساکن کانادا را به درخواست اقامت دائم دعوت کرد. 

این وزارتخانه، تا ماه جون ظرفیت رسیدگی خود را ارتقا داده و هر ماه به ۳۵ هزار نفر (عمدتا در داخل کانادا) اقامت دائم می‌داد. در ماه‌های اخیر، تعداد پذیرش‌ها از مرز ۴۵ هزار نفر در ماه نیز گذشته است. IRCC در آخرین هفته سال گذشته با افتخار اعلام کرد که رکورد پذیرش اقامت دائم کانادا در طی یک سال تقویمی را شکسته است.  

استراتژی تمرکز روی نامزدهای ساکن کانادا گرچه IRCC را قادر ساخت که به اهداف پذیرشی خود برسد و این روند صدها هزار نفر را به دریافت اقامت نائل کرد، اما هزینه‌هایی نیز داشته است. 

 

چرا درخواست‌های عقب‌مانده IRCC به ۱/۸ میلیون مورد افزایش پیدا کرده است؟ 

انباشت درخواست‌های عقب‌مانده IRCC به ۱/۸ میلیون مورد افزایش یافته است که یکی از علل اصلی آن، به گفته این وزارتخانه، اولویت دادن به متقاضیان داخل کاناداست. بسیاری از دارندگان COPR، متقاضیان اقامت دائم و متقاضیان ویزای تحصیلی، کاری و گردشگری باید مدت زمان طولانی‌تری برای رسیدگی IRCC به درخواست خود منتظر بمانند. 

در همین حال پریا اسکویی مشاور رسمی مهاجرت می‌گوید که نامزدهای برنامه فدرال کارگران ماهر FSWP که تا قبل از پاندمی، اصلی‌ترین گروه مهاجران اکسپرس اینتری بودند، همچنان صبورانه منتظر بیرون آمدن اسامی خود از این مخزن هستند. 

به علاوه، اولویت بخشیدن به متقاضیان داخل کانادا به کند شدن رشد جمعیت و رشد نیروی کار کشور منجر شده است که از عوامل اصلی افزایش شغل‌های خالی و رسیدن آن به بالاترین سطوح در تاریخ کانادا به شمار می‌آید. 

 

مسائلی که از کنترل IRCC خارج است، اما دست و پای این وزارتخانه را می‌بندد 

مسائل بسیاری وجود دارد که از کنترل IRCC خارج است، مثل تعداد مبتلایان کووید، تدابیر دولتی لاک‌داون در کانادا و خارج از کشور و همچنین، سیاست‌های مسافرتی دولت کانادا، اما همین مسائل، دست و پای این وزارتخانه را می‌بندد. 

برای مثال، تصمیم چند وقت پیش دولت کانادا برای ممنوع کردن ورود پروازها از مبدأ هند، که با فاصله زیادی بزرگ‌ترین منبع تازه‌واردان به کانادا به شمار می‌آید، مانع مهمی برای IRCC ایجاد کرد. این ممنوعیت بعدا برداشته شد. 

 

اقداماتی که IRCC برای فعال نگه داشتن سیستم مهاجرتی انجام داده است 

با وجود چالش‌های مستمر، IRCC تلاش کرده است که سیستم مهاجرت را فعال نگه دارد. برای مثال، در ژانویه سیاستی را اعلام کرد که به دارندگان مجوز کار بعدازفارغ‌التحصیلی PGWP اجازه می‌داد برای یک بار درخواست تمدید بدهند تا بتوانند مجوز کار آزاد دریافت کنند. 

به گفته پریا اسکویی مشاور رسمی مهاجرت، هدف آن بود که به کسانی که در کانادا حضور داشتند، زمان بیشتری برای کسب تجربه کار در کشور داده شود تا بتوانند شرایط درخواست اقامت دائم را پیدا کنند. به‌عنوان یک مثال دیگر، این وزارتخانه در فصل پاییز از ۳۰ هزار اسپانسر دعوت کرد که درخواست‌های خود را تحت برنامه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها ارائه بدهند. 

 

دیدگاه و اهدافی که حزب لیبرال کانادا در زمینه مهاجرت دارد 

البته، این‌گونه سیاست‌ها از سوی دولت منتخب روز شکل می‌گیرد. حزب لیبرال کانادا در ماه سپتامبر برای سومین بار پیاپی در انتخابات به پیروزی رسید. آنها از هنگام دستیابی به قدرت در سال ۲۰۱۵، سطوح مهاجرتی کانادا را به شکل چشمگیری افزایش داده و از حدود ۲۶۰ هزار مورد صدور اقامت دائم PR به بیش از ۴۰۰ هزار مورد در حال حاضر رسانده‌اند. 

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به دنبال انتخابات اخیر، شان فریزر را که یک وکیل اهل نووااسکوشیاست، به‌عنوان وزیر جدید مهاجرت برگزید. در ماه نوامبر، ترودو دستورنامه جدید مهاجرتی را برای فریزر ارسال کرد. از جمله خواسته‌های نخست‌وزیر از فریزر می‌توان به ادامه پذیرش سطوح بالاتر مهاجرت، بهبود زمان رسیدگی به درخواست‌ها، اسکان ۴۰ هزار پناهجوی افغان و سرعت بخشیدن به روند پیوستن اعضای خانواده به یکدیگر اشاره کرد. 

 

هدف‌گذاری کلان سیاست‌های مهاجرتی کانادا در سال جدید، تحت تاثیر پاندمی نخواهد بود

سال ۲۰۲۱ به شکلی مشابه با آغاز آن پایان است. موارد ابتلا به کووید در کانادا و در سطح جهان رو به افزایش دارد و به ابهام‌ها دامن زده است. با وجود این، کانادا همچنان، مهاجرت را به چشم یکی از مولفه‌های مهم در حمایت از ریکاوری اقتصادی و اجتماعی کشور می‌بیند. 

پریا اسکویی مشاور رسمی مهاجرت می‌گوید: «گرچه پاندمی همچنان، چالش‌هایی پیش روی IRCC و تازه‌واردان قرار خواهد داد، اما هدف‌گذاری کلان سیاست‌های مهاجرتی کانادا تحت تاثیر پاندمی نخواهد بود و این یعنی روند ورود دارندگان اقامت دائم، کارگران خارجی موقت، دانشجویان بین‌المللی و گردشگران، نهایتا به شرایط نرمال برمی‌گردد و احتمالا همین‌که از بدترین بخش بحران عبور کنیم، از سطوح قبل از پاندمی نیز پیشی خواهد گرفت.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا