Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اقامت دائمپرسش های شما

من دو سال از پنج سال را در کانادا نبوده‌ام، آیا واقعا دیگر اقامت دائم من تمدید نمی‌شود؟

محمد رضا از ریچموندهیل – من پزشک هستم و در سال ۲۰۱۴ همراه خانواده‌ام به کانادا مهاجرت کردیم. من به دلایل کاری مجبور شدم، بعد از دریافت کارت اقامت دائم کانادا، به ایران برگردم، ولی همسر و دخترم در کانادا ماندند.

در این مدت هر چند ماه یک بار به کانادا آمده‌ام و مدتی را در کنار خانواده گذرانده‌ام. حالا که ۵ سال گذشته و من باید برای تمدید قامت دائم خود اقدام کنم، متوجه شده‌ام که می‌بایستی دو سال از ۵ سال گذشته را حتما در کانادا می‌ماندم.

آیا واقعا کارت اقامت من باطل شده و دیگر تمدید نمی‌شود؟ در این صورت آیا راهی هست که آن را تمدید کنم؟

پاسخ: پریا اسکویی،‌ مشاور رسمی امور مهاجرت – کانادا

برای اینکه شما بتوانید اقامت دائم یا همان PR را برای یک دوره دیگر هم تمدید کنید، باید در این مدت ۵ سال اول، حداقل و در مجموع دو سال در کانادا حضور داشته باشید. البته این زمان برای دریافت شهروندی یا همان سیتیزن‌شیپ ۳ سال از ۵ سال است.

ولی شاید شما مجبور شده باشید که پس از لندینگ و در دوره ۵ ساله اقامت دائم، برای مدت زمان طولانی به خارج از کانادا بروید و در این کشور حضور فیزیکی نداشته باشید. در این صورت آیا دولت کانادا می‌تواند با تمدید نکردن اقامت دائم شما، در واقع آن را لغو کند؟ این لغو اقامت به چه معناست؟ شما برای حفظ اقامت دائم خود در کانادا چکار باید انجام دهید؟ آیا می‌توانید خارج از کانادا باشید و اقامت دائم خود را از دست ندهید؟

اینها پرسش‌هایی است که بسیاری از دارندگان اقامت دائم مثل شما، با آن روبرو هستند.

کسانی که اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند، برای اینکه بتوانند آن را برای یک دوره دیگر هم تمدید کنند موظف هستند که در مدت ۵ سال، دست‌کم ۷۳۰ روز یا ۲ سال را در کانادا سپری کنند. این یعنی که شما می‌توانید در هر دوره‌ ۵ ساله، در مجموع حداکثر تا ۳ سال را خارج از کانادا سپری کنید.

اگر شما این مدت زمان را در کانادا سپری نکنید، ممکن است کارت اقامت دائم‌ شما تمدید نشود و به این ترتیب این احتمال هم هست که حتی وضعیت قانونی حضور شما در کانادا لغو شود.

تعداد بیشتری از افراد، وضعیت قانونی اقامت دائم کانادا را از دست می‌دهند

اطلاعاتی که از سوی وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا منتشر شده‌، نشان می‌دهد آمار مهاجرانی که دارند وضعیت قانونی اقامت دائم خود در کانادا را از دست می‌هند، رو به افزایش است. تمدید اقامت دائم می‌تواند امر پیچیده‌ای باشد و در ارتباط با مقررات حداقل زمان سپری شده در کانادا، چند استثنا وجود دارد.

شما به عنوان فردی که اقامت دائم کانادا را دارید، این اجازه را دارید که بعد از لندینگ در کانادا، به خارج از کشور مسافرت کنید. با وجود این، باید الزامات خاصی را رعایت کنید و در صورت نیاز مستندات آن را به دولت کانادا ارائه دهید، تا بتوانید وضعیت قانونی اقامت دائم خود را حفظ کنید و در صورت نیاز اقامت دائم خودتان را تمدید کنید.

برای رعایت این الزامات اقامتی، شما باید در هر دوره‌ ۵ ساله، دست‌کم ۷۳۰ روز (۲ سال) در کانادا حضور فیزیکی داشته باشید. دوره‌ ۵ ساله‌ مورد نظر، توسط دولت کانادا بصورت On A Rolling Basis مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برای اینکه اقامت دائم شما را تمدید کند، مدت زمان حضور شما در کانادا در طی ۵ سال گذشته را، بررسی خواهد کرد. اگر شما در این مدت کم‌تر از دو سال در کانادا حضور داشته‌اید، موظف هستید که به IRCC ثابت کنید که در دوره بعدی اقامت دائم خود خواهید توانست الزامات اقامتی را برآورده سازید.

چطور خارج از کانادا باشید و اقامت دائم خود را از دست ندهید؟

اگر شما در طول اقامت دائم خود، کمتر از دو سال در کانادا حضور داشته‌اید،‌ می‌توانید برای تمدید دوباره‌ی آن اقدام کنید اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • با همسر و یا پارتنر کانادایی خود سفر کرده باشید، یا فردی زیر ۱۹ سال باشید که همراه یکی از والدین‌تان زندگی می‌کند
  • بصورت تمام وقت در استخدام یک بیزینس کانادایی، یا بخش خدمات دولتی کانادا باشید و کارفرمای کانادایی شما، یک موقعیت شغلی در خارج از کانادا به عهده‌ شما گذاشته باشد
  • همسر، پارتنر و یا فرزند یک فرد دارای اقامت دائم کانادا باشید، که خارج از کانادا به سر می‌برد و بطور تمام وقت در استخدام یک بیزینس کانادایی یا خدمات دولتی کانادا است. یعنی همسر یا پارتنر شما مشمول شرایط بند دوم باشد.

اگر نتوانید الزامات اقامتی خود در کانادا را ثابت کنید، چه می‌شود؟

اگر در کانادا باشید و یک افسر مهاجرتی تشخیص بدهد که شما الزامات اقامتی خود را برآورده نساخته‌اید، او می‌تواند دستور اخراج شما را صادر کند و شما را ملزم سازد که از کانادا خارج شوید. اگر در خارج از کانادا باشید و الزامات اقامتی خود را به جا نیاورید، افسران مهاجرتی در خارج از کشور ممکن است بصورت مکتوب به شما اطلاع دهند که وضعیت قانونی اقامت دائم خود را از دست داده‌اید.

وضعیت قانونی اقامت دائم کانادا را از دست داده‌‌اید؟ این کار را کنید!

اگر وضعیت قانونی اقامت دائم خود را از دست دادید، می‌توانید ظرف ۶۰ روز بعد از دریافت این نامه و پیام رسمی از سوی افسر مهاجرت، درخواست تجدید نظر کنید. اگر درخواست تجدید نظر بدهید، مامور مورد نظر ممکن است قبل از گرفتن تصمیم نهایی درباره‌ وضعیت قانونی اقامت دائم شما، دلائل انسان‌دوستانه و موقعیت‌های ویژه شما را مد نظر قرار دهد.

اگر می‌خواهید طولانی‌مدت از کانادا خارج شوید، به دولت اطلاع دهید

اگر می‌دانید که برای مدتی طولانی خارج از کشور خواهید بود، بسیار مهم است که با وزارت مهاجرت، پناهجویان و شهروندی کانادا (IRCC) تماس بگیرید و به آن‌ها اطلاع بدهید که دوباره به کانادا باز خواهید گشت.

به این نکته توجه داشته باشید که وزارت مهاجرت، پناهجویان و شهروندی کانادا دیگر اجازه‌نامه‌ بازگشت برای دارندگان اقامت صادر نمی‌‌کند.

روزهای خارج از کانادای خود را برای درخواست شهروندی جمع نبندید!

اگر قصد دارید برای شهروندی کانادا درخواست بدهید، توجه داشته باشید که مدت زمان سپری شده در خارج از کانادا را نمی‌توان به عنوان بخشی از الزامات اقامتی شهروندی به حساب آورد. طبق قوانین فعلی، شما باید دست‌کم ۳ سال از آخرین ۵ سال (۱۰۹۵ روز) خود را به عنوان یک فرد دارای اقامت قانونی، در کانادا به سر برده باشید تا واجد شرایط درخواست شهروندی باشید.

سند مسافرت یا اقامت دائم خارج از کشور کانادا چیست؟

اگر لازم است که به خارج از کانادا سفر کنید، باید تا زمانی که کارت اقامت دائم خود را دریافت می‌کنید منتظر بمانید.

اگر نمی‌توانید برای دریافت این کارت منتظر بمانید، ناگزیر خواهید بود که قبل از ورود مجدد به کانادا، برای سند مسافرت Travel Document یا همان اقامت دائم خارج از کشور Permanent Resident Abroad درخواست بدهید.

این درخواست برای کسانی است که با داشتن اقامت دائم، در خارج از کانادا به سر می‌برند و به اثبات وضعیت قانونی خود نیاز دارند، تا بتوانند به کانادا باز گردند.

آیا شما در معرض خطر از دست دادن اقامت دائم خود در کانادا قرار دارید؟

برای دانستن آن که آیا واجد شرایط هستید، یا زمان کافی را در کانادا سپری نکرده‌اید و در معرض خطر از دست دادن وضعیت قانونی خود قرار دارید، توصیه می‌شود که قبل از تمدید کارت اقامت دائم‌ خود، با یک مشاور یا وکیل مهاجرتی دارای مجوز رسمی، گفتگو کنید.

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۱۹ در شماره ۲۰۳ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من داود اکرمی ساکن تهران دارای تحصیلات الکتروتکنیک کارمند هواپیمایی ایران ایر شاغل در فرودگاه IKA و
    اپراتور پرواز دارای لایسنس بین المللی ومدرک پایه یک رانندگی هستم و همسرم نیزکارشناس شیلات میباشد،چندین سال هست دنبال مهاجرت بوده ولی موفق نبودیم،خاسته ما تحصیل دو فرزندمان و موقعیت اجتماعی آنها میباشد و الان به دنبال پناهندگی هستیم از شما تقاضای همکاری و کمک را داریم
    با سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا