Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
داستان مهاجران

جوان سوری سرگردان در اردن، حالا در کانادا موقعیتی دارد که برای خود کانادایی‌ها آرزوست

شاید موفقیت بزرگ طارق ظرف دو سال حضور خود در کانادا را، خیلی‌ها شانس و اقبال و سرنوشت تلقی کنند، اما خانم Karen Gimbel معتقد است: «خیر این شانس نیست. لیاقت‌ها و پشتکار خود طارق بود که این فرصت‌ها را در اختیار او گذاشت.»

شاید اگر سرنوشت و یا اقبال، سلیمه را در اردن سر راه طارق قرار نمی‌داد، حالا زندگی او به گونه‌ای دیگر رقم خورده بود. شاید هنوز در اردن آشپزی می‌کرد، همان حقوق بخور نمیر خود را می‌گرفت و همیشه هم هراسان بود که مبادا همین کار نیم‌بند خود را هم از دست بدهد.

تنها چند ماه پس از اینکه طارق پای خود را به خاک کانادا گذاشت، او در استارباکس مشغول به کار شد. برای طارق جوان تنها چند ماه طول کشید تا زبان انگلیسی را به روانی صحبت کند، ارتباط خوب و عمیقی با مشتریان پیدا کند و مورد اعتماد مدیر استارباکس قرار بگیرد. شش ماه بعد او به عنوان کارمند ارشد شعبه ارتقا یافت. در همین چند ماه نخست او صاحب دوستان زیادی و حتی دوست دختر هم شد.

او همان زمان در یک گفتگو از این سخن گفته بود که در فکر این است به دانشگاه برود و تحصیلاتش را ادامه بدهد. اما مهم‌ترین نکته‌ی زندگی در کانادا برای او این بود که: «با من مثل یک شهروند عادی برخورد می‌شود و هیچ مشکلی ندارم.»

اما نقطه عطف زندگی طارق تابستان سال پیش بود، یعنی زمانی که تنها یک سال از ورود او به کانادا می‌گذشت. او در این زمان شغلی یافت در یک گالری هنری در کلگری. شش ماه بعد او صاحب موقعیتی شد که آرزوی هر کانادایی است.

این گزارش راوی موفقیت‌های روزافزون طارق نمر در کاناداست. آیا شما هم تجربه مشابهی در کانادا،‌ سرزمین فرصت‌ها داشته‌اید؟ آیا شما برای مهاجرت به کانادا سوالی دارید؟ برای ما در پایین همین صفحه کامنت بگذارید.

هنگامی که هواپیمای طارق نمر ۲۴ ساله در روز ۲۴ اپریل ۲۰۱۷ در فرودگاه بین‌المللی شهر کلگری به زمین نشست، زندگی جدید این جوان پناهجوی سوری در کانادا شروع شد. از آن زمان تا به امروز، او حتی یک دقیقه را هم هدر نداده‌ و سرانجام موفق شده که در کانادا و در شهر کلگری برای خودش موقعیتی را بیابد که برای خود کانادایی‌ها هم یک آرزوست.

دولت کانادا در فوریه سال ۲۰۱۶ اعلام کرد ۲۵ هزار پناهنده سوری می‌پذیرد و این تصمیم دولت کانادا باعث شد تا زندگی طارق کاملا متحول شود.

Salima Stanley-Bhanji
Salima Stanley-Bhanji

ماجرای زندگی طارق؛ از سوریه تا اردن و کانادا

طارق بعد از فرار از سوریه جنگ‌زده، بیش از سه سال به عنوان پناهنده در اردن زندگی می‌کرد. او در آن‌جا اجازه خرید وسیله نقلیه را نداشت، چون در رستوران کار می‌کرد و وضعیت اجتماعی خوبی هم نداشت. او هیچ‌ وقت نتوانسته بود در آنجا پیشرفت کند و هیچ چیز برای او ثبات نداشت. همین حقوق بخور و نمیری هم که از رستوران می‌گرفت هر آن ممکن بود قطع شود، چون هیچ تضمینی برای ادامه‌ی شغل او وجود نداشت.

دیدار با فعال اجتماعی کانادا در اردن

Salima Stanley-Bhanji که در مرکز جامعه جهانی کلگری فعالیت می‌کند، می‌گوید: «ما برای اولین‌بار کنار جاده، در حومه شهر امان در کشور اردن، او را دیدیم».

سلیمه که وکیل، فیلم‌ساز و مربی یوگاست تمام زندگی خود را وقف مسائل انسانی کرده است. او چند سال پیش ۱۲۰۰ کیلومتر را از سوییس تا اسپانیا کوهنوردی کرد تا توجه جهانیان را به معضل ۶۰ میلیون انسان آواره در دنیا جلب کند.

او که در طول حیات خود در استرالیا،‌ هند، نیوزیلند و کانادا زندگی کرده، یک موتورسیکلت وسپا دارد و عاشق کاپوچینوست. سلیمه از سال ۲۰۱۵ رییس Vibrant Calgary است که یک نهاد غیرانتفاعی برای مبارزه با فقر در کلگری، شهری که او حالا ساکن آنجاست، تلاش می‌کند.

سلیمه آن سال برای کار بر روی یک پروژه فیلم‌برداری به اردن رفته بود که برای نخستین بار با طارق آشنا شد. اولین ملاقات آن‌ها فقط ۴۵ دقیقه طول کشید ولی طارق در همان مدت کوتاه توانسته بود تاثیر خوبی روی سلیمه بگذارد و تا مدت‌ها در ذهن او بماند.

سلیمه در ادامه می‌گوید: «ما پتانسیل و استعداد زیادی در او دیدیم و متوجه شدیم که به‌ شدت بلندپرواز است و دوست دارد در زندگی خود پیشرفت کند.»

مرکز جامعه جهانی کلگری تصمیم گرفت خودش بصورت خصوصی از طارق حمایت کرده و مشکلات این کار را به جان بخرد. مجرد بودن طارق، فرایند انجام کارهای پناهندگی او در کانادا را سخت‌تر کرده بود.

سلیمه می‌گوید: «در آن زمان طارق حتی ۲۴ سال هم نداشت و در طبقه‌ای قرار می‌گرفت که از نگاه دولت کانادا پرریسک بود، چون از نظر دولت ممکن بود افراط‌‌گرا یا فعال تروریستی باشد. به همین خاطر بیشتر به چشم مظنون به او نگاه می‌کردند.»

با توجه به اینکه ۹۴ درصد از پناهندگان سوری در کانادا خانواده‌ها همراه با فرزندان‌شان هستند، نشان می‌دهد که کسب پناهندگی برای طارق کار آسانی نبوده است.

طارق نمر در مقابل گالری هنری Black Dimonds Bluerock در کلگری
طارق نمر در مقابل گالری هنری Black Dimonds Bluerock در کلگری

دسامبر ۲۰۱۷ گلوبال نیوز گزارشی از زندگی طارق منتشر کرد که در آن نوشته بود: «طارق برای خودش جایگاه باثباتی دارد، در استارباکس یک شغل تمام‌وقت پیدا کرده و در آن‌جا برای مردم کلگری کافه لاته سرو می‌کند.»

طارق، که آن زمان تنها ۸ ماه از ورود او به کانادا می‌گذشت، در این گزارش با انگلیسی روانی صحبت می‌کرد و می‌گفت: «الان در محل کارم درست مانند هر شخص دیگری با من رفتار می‌کنند. سه روز پیش، من به کارمند ارشد شعبه استارباکس ترفیع درجه پیدا کردم و در حال حاضر شرایط خیلی خوبی دارم.»

طارق در مصاحبه خود با گلوبال نیوز با خنده و خجالت‌زده گفته بود: «من دوستان زیادی اینجا دارم؛ بیشتر از آن چه بتوانم بشمارم. همچنین یک شغل و یک دوست دختر هم پیدا کرده‌ام».

استارباکس نمی‌توانست کارمندی بهتر از طارق پیدا کند

Esther Copp، مدیر بخش فروش استارباکس می‌گوید: «او لحظات بخصوصی را برای مشتریان ما رقم می‌زند. هر روز داستانش را برای حداقل یکی از مشتریان تعریف می‌کند و آن‌ها با حمایت و صمیمیت با او برخورد می‌کند. این صحنه فوق‌العاده است».

طارق همیشه در زندگی خود هدف دارد و حالا می‌خواهد برای تحصیل در دانشگاه درخواست بدهد تا ببیند در این شهر پر از فرصت و امکانات، رویاهایش او را به کجا می‌رسانند.

اما این تازه آغازی بود برای طارق جوان. کانادا فرصت‌های بیشتر و بزرگ‌تری داشت که در اختیار او بگذارد.

بازی سرنوشت یا نتیجه تلاش و لیاقت؟

شاید پرش بزرگی که طارق ظرف دو سال حضور خود در کانادا داشت را خیلی‌ها شانس و اقبال و سرنوشت تلقی کنند اما خانم Karen Gimbel معتقد است: «خیر این شانس نیست. لیاقت‌ها و پشتکار خود طارق بود که این فرصت‌ها را در اختیار او گذاشت.»

خانم کارن همراه همسرش آقای Chris Weingarth سال‌هاست که صاحب گالری هنری  Black Dimonds Bluerock در کلگری هستند. یک گالری موفق که ارتباطات بسیار خوبی با هنرمندان و هنردوستان کلگری دارد. به تعبیر طارق، آلبرتا و گالری هر دو خوش‌شانس هستند که همدیگر را دارند.

طارق نمر همراه کارن و کریس در یکی از ایونت‌های گالری - او انگلیسی را روان صحبت می‌کند
طارق نمر همراه کارن و کریس در یکی از ایونت‌های گالری – او انگلیسی را روان صحبت می‌کند

طارق در اپریل ۲۰۱۸، یعنی یک سال پس از آمدن به کانادا، در این گالری مشغول به کار شد. او ضمن کار در این گالری استعداد خود را برای شناخت هنر و مدیریت گالری نشان داد، به طوری که تنها ظرف چند ماه او گالری را به تنهایی مدیریت می‌کرد و زن و شوهر مالک گالری فرصت بیشتری یافتند تا به دغدغه‌های هنری‌شان برسند.

کارن و گیمبل ۹ سال صاحب این گالری بودند. خود کارن درباره گالری می‌گوید که سال‌های زیادی صرف آن کرده و همیشه آنچه که در ذهنش بوده را به شکل تابلوهای زیبایی بوجود آورده است. وقتی شما وارد گالری می‌شوید، درواقع شاهد ذهنیات کارن هستید.

کارن و همسرش حالا که سال‌ها از تولد این گالری می‌گذشت، به این نتیجه رسیده بودند که دیگر باید گالری را رها کند و به هنر خودشان برسند. آنها تصمیم گرفته بودند که اگر شخص مناسبی را بیابند، آن را به او واگذار کنند تا گالری بیشتر پیشرفت کند و به موفقیت‌های بیشتری برسد. همین زمان بود که طارق به استخدام گالری درآمد و قابلیت‌های خود را نشان داد. زن و شوهر هر دو اطمینان یافتند که طارق همان فرد مناسب است. آقای کریس می‌گوید: «طارق آدمی است که می‌تواند با شرایط تغییر کند و حرکت خود را در هر شرایطی به سمت موفقیت ادامه دهد.»

دسامبر ۲۰۱۸ همه هنرمندان و مشتریانی که با گالری کار می‌کردند دیگر طارق جوان شوخ و مهربان را می‌شناختند. ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ کارن و همسرش کریس در سایت و شبکه‌های اجتماعی گالری خبری را منتشر کردند که ابتدا با تعجب و سپس تحسین همه روبرو شد. آنها اعلام کردند که از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹، مالکیت گالری از آنها با طارق نمر انتقال می‌یابد.

پیام‌های تبریک هنرمندان و مشتریان برای این زن و شوهر و طارق روانه شد.

طارق نمر می‌گوید که این گالری محل تلاقی هنرمندان و هنردوستان محلی است. هدف گالری این است که آثار هنرمندان محلی را به دیگران نشان دهد و طارق هم می‌گوید که همین عقیده و هدف را دارد.

طارق می‌خواهد برای پیشرفت بیشتر گالری، وارد فضاها و فروشگاه‌های آنلاین شود و ارتباط میان هنرمندان و هنردوستان را توسعه دهد.

کارن و کریس در همین چند ماه روایت‌ها از گالری‌ هنری خود دارند که به لطف صاحب جدید آن، طارق، به موفقیت‌های بیشتری رسیده است.

پناهندگان سوری در جهان و کانادا به روایت آمار

از نخستین روز ژانویه ۲۰۱۵ که نخستین گروه پناهندگان سوری به کانادا آمدند تا می ۲۰۱۶، بیش از ۲۵ هزار نفر از سوریه به کانادا پناهنده شده‌اند که اسپانسر بیش از نیمی از آنها خود دولت کاناداست.

۲۰ درصد از این پناهندگان در زمان ورود یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسه را بلد بوده‌اند. ۳۳ درصد پناهندگان سوری در دو شهر تورنتو و مونترال مستقر شده‌اند.

سوریه ۱۸٬۵ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۶ میلیون نفر آنها در وضعیت پناهندگی قرار دارند. بیشترین گروه پناهندگان سوری به ترتیب در ترکیه، لبنان و اردن مستقر هستند که عمدتا در کمپ‌های آوارگان زندگی می‌کنند.

آخرین آمار از میزان ورود پناهجوها به کانادا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، کانادا ۲۸٬۱۰۰ پناهجو قبول کرده است و همسایه جنوبی، یعنی آمریکا هم ۲۲٬۹۰۰ پناهنده قبول کرده است. کشور سوریه با داشتن ۶٬۷ میلیون متقاضی پناهندگی، بیشترین میزان پناهجو را به خود اختصاص داده است.

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۹ در شماره ۲۰۱ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا