Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتاقامت دائممقالات

مهاجرت به کانادا یا آمریکا؟ هر کدام چه سیاست‌هایی برای جذب مهاجران دارند و چه راه‌هایی برای مهاجرت به هر کدام از آنها وجود دارد؟

کانادا و ایالات متحده هر دو کشورهایی مهاجرپذیر هستند و فرصت‌های خوبی برای کار رو زندگی و تحصیل در برابر مهاجران تازه‌وارد در هر دو کشور وجود دارد.

ایالات متحده برای چندین دهه به عنوان سرزمین فرصت‌ها شناخته می‌شود و یک مقصد بسیار محبوب مهاجران و تازه‌واردان برای زندگی، کار، تحصیل و اقامت دائم است.

در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون متولد خارجی در ایالات متحده زندگی می‌کنند که حدود ۱۴ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند.

کانادا هم یک مقصد مهاجرتی بسیار محبوب برای بسیاری از کسانی است که قصد دارند برای زندگی و یا تحصیلات بهتر از کشور خود مهاجرت کنند.

در سال ۲۰۲۱، بیش از ۸.۳ میلیون متولد خارجی در کانادا زندگی می‌کردند که تقریبا یک چهارم معادل ۲۳ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دادند.

مقایسه آمارهای این دو کشور نشان می‌دهد که کانادا اکنون، نسبت به سرانه جمعیت خود، سه برابر بیشتر از ایالات متحده مهاجر می‌پذیرد.

اما هر کدام از این کشورها چه سیاست‌هایی برای مهاجرت دارند؟ در سال‌های گذشته هر کدام چه تعداد مهاجر را جذب کرده‌اند و بالاخره برنامه‌های مهاجرتی هر کدام از آنها چیست؟

این مقاله سیاست‌های مهاجرتی هر دو کشور را مقایسه می‌کند و گزینه‌های مختلفی را مقایسه می‌کند که در دسترس مهاجرانی است که هنوز می‌خواهند بین دو کشور تصمیم بگیرند.

سیاست‌های مهاجرتی در کانادا

کشور کانادا در سه کلاس اقتصادی، خانواده و انسان‌دوستانه مهاجر می‌پذیرد و قصد دارد تا ۳ سال آینده در مجموع به حدود ۱.۵ میلیون نفر اقامت دائم بدهد.

زمان‌بندی این برنامه جذب مهاجر به این شرح است:

  • ۴۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۳
  • ۴۸۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۴
  • ۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۵

برنامه کانادا بر روی جذب کارگران ماهر با هدف رفع مشکل کمبود نیروی کار تمرکز دارد، ضمن آنکه اهمیت به هم پیوستن اعضای خانواده‌ها را نیز به رسمیت می‌شناسد.

از ۴۳۷ هزار مهاجر پذیرفته شده در سال گذشته، ۵۶ درصد تحت مسیرهای اقتصادی مانند اکسپرس اینتری و برنامه‌های نامزدی استانی و ۲۴ درصد از طریق کلاس خانوادگی جذب شدند.

کانادا در سال گذشته بیش از ۴۳۷ هزار مهاجر را پذیرش کرده که ۴۶ درصد آنها از طریق مسیرهای اقتصادی مانند اکسپرس اینتری و برنامه‌های نامزد استانی PNP وارد شده‌اند، در حالی که مهاجران طبقه خانواده ۲۴ درصد از پذیرش‌ها را تشکیل می‌دادند.

۱۰ کشوری که بیشترین مهاجران از میان اتباع آنها جذب کانادا می‌شوند به ترتیب عبارتند از: هند، چین، افغانستان، نیجریه، فیلیپین، فرانسه، پاکستان، ایران، ایالات متحده و سوریه.

سیاست مهاجرتی در ایالات متحده

ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ به بیش از یک میلیون نفر اقامت دائم LPR’s داد، اما در سال‌های اخیر این رقم به شکل چشمگیری کاهش یافته، به طوری که در سال ۲۰۲۰ به ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۲۰۲۱ به ۷۴۰ هزار نفر اقامت داد.

سیاست‌های دولتی، تأخیر در رسیدگی، و پاندمی کووید ۱۹ از جمله علت‌های این کاهش بوده است.

ایالات متحده طبق مقررات خود می‌تواند سالانه حداکثر به ۶۷۵ هزار نفر در کلاس‌های مهاجرتی مختلف اقامت دائم LPR’s بدهد، اما برای پذیرش سالانه همسران، والدین، و فرزندان زیر ۲۱ سال شهروندان آمریکایی محدودیتی وجود ندارد.

کشورهایی که بیشترین مهاجران از میان اتباع آنها جذب آمریکا می‌شوند به ترتیب عبارتند از: مکزیک، چین، هند، فیلیپین، جمهوری دومینیکن و کوبا.

 

نکته: مقایسه آمارهای این دو کشور نشان می‌دهد که کانادا اکنون، نسبت به سرانه جمعیت خود، سه برابر بیشتر از ایالات متحده مهاجر می‌پذیرد.

راه‌های دریافت اقامت دائم PR کانادا

دارندگان اقامت دائم PR می‌توانند در کانادا زندگی، کار یا تحصیل کنند.

آنها از حق دسترسی به اکثر مزیت‌های اجتماعی شهروندان کانادایی، از جمله پوشش خدمات درمانی، برخوردار هستند و می‌توانند پس از احراز شرایط برای شهروندی کانادا درخواست بدهند.

چندین روش برای دریافت اقامت دائم کانادا وجود دارد.

محبوب‌ترین راه‌ها برای پذیرش مهاجرانی که دارای مهارت هستند عبارت است از:

  • اکسپرس اینتری
  • برنامه‌های نامزدی استانی
  • اسپانسرشیپ

اکسپرس اینتری، شامل موارد زیر است

  • برنامه فدرال کارگران ماهر Federal Skilled Worker Program یا FSWP
  •  کلاس تجربه کانادایی  Canadian Experience Class یا CEC
  • برنامه فدرال پیشه‌وران ماهر Federal Skilled Trades Program یا FSTP

نامزدهای واجد شرایط بر اساس چندین فاکتور در Comprehensive Ranking System یا CRS رتبه‌بندی می‌شوند.

کسانی که از بیشترین امتیاز برخوردار شوند از طرف دولت کانادا دعوت‌نامه درخواست Invitations to Apply یا ITA برای اقامت دائم PR دریافت می‌کنند.

برنامه‌های نامزد استانی Provincial Nominee Programs یا PNP تقریبا توسط تمام استان‌ها و مناطق، به جز کبک و نوناووت، اجرا می‌شود.

برنامه PNP به استان‌ها و مناطق اجازه می‌دهد تا افرادی را که مایل به مهاجرت به کانادا هستند و علاقمند به اقامت در یک استان خاص هستند، معرفی کنند.

کانادا همچنین برنامه‌های مهاجرتی را ارائه می‌دهد که به شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم این فرصت را می‌دهد تا اعضای خانواده خود را به این کشور بیاورند.

راه‌های دریافت اقامت دائم ایالات متحده

کسانی که در ایالات متحده اقامت دائم قانونی LPR’s دارند، می‌توانند پیشنهادهای شغلی را بدون محدودیت‌های ویژه بپذیرند، ملک بخرند، کمک مالی دریافت کنند و به نیروهای مسلح ملحق شوند.

چندین راه برای دریافت اقامت دائم ایالات متحده LPR’s وجود دارد، از جمله:

  • درخواست گرین کارت با اسپانسری یک کارفرما، بر اساس یک پیشنهاد شغلی مشخص‌، دائمی و تمام‌وقت
  • درخواست گرین کارت بر اساس اشتغال، با اسپانسری خود متقاضی، بدون نیاز به پیشنهاد شغلی مشخص
  • ازدواج با یک شهروند ایالات متحده
  • داشتن یک اسپانسر که از بستگان نزدیک باشد و شهروندی یا اقامت دائم ایالات متحده را داشته باشد
  • برنامه لاتاری وزارت خارجه ایالات متحده

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا