Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتبرنامه های مهاجرتی

جزئیات برنامه کانادا برای جذب ۱/۳ میلیون مهاجر جدید در سه سال آینده که این هفته اعلام شد

کانادا می‌خواهد با پذیرش سطوح بالایی از مهاجران، از جایگاه اقتصادی و مالی خود حمایت نماید و در این راستا تصمیم گرفته در سال جدید، مهاجران بیشتری را در خاک خود بپذیرد 

کانادا این هفته اعلام کرد که در سه سال آینده می‌خواهد ۱/۳ میلیون مهاجر تازه جذب کند، اما این اتقاق قرار است چطور بیفتد و جذب این میزان مهاجر جدید از چه راه‌هایی انجام خواهد شد؟

این برنامه که عنوان «Immigration Levels Plan 2022-2024» دارد را آقای Sean Fraser، وزیر مهاجرت کانادا، روز دوشنبه اعلام کرد. 

طبق این برنامه، کانادا در سال جاری، به جای برنامه اولیه خود برای پذیرش ۴۱۱ هزار مهاجر جدید، نزدیک به ۴۳۲ هزار تازه‌وارد را جذب خواهد کرد. 

براساس برنامه‌ریزی‌ها، در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۶ درصد از مهاجران جدید از طریق مسیرهای کلاس اقتصادی جذب خواهند شد. 

کلاس خانوادگی نیز ۲۴ درصد از اهداف پذیرشی سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص می‌دهد و قرار است ۸۰ هزار نفر از طریق برنامه همسران، پارتنرها و کودکان و ۲۵ هزار نفر از طریق برنامه والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌‌ها PGP پذیرش شوند. ۲۰ درصد باقیمانده هم از طریق برنامه‌های انسان‌دوستانه و پناهندگی وارد کانادا خواهند شد. 

خانم پریا اسکویی، مشاور امور مهاجرت در این مطلب، جزئیات پذیرش این ۱/۳ میلیون مهاجر جدید در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ را توضیح می‌دهد.

 

کانادا بار دیگر هدف‌گذاری‌های مهاجرتی خود را افزایش داده است. تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که این کشور، در سال جاری، به جای برنامه اولیه خود برای پذیرش ۴۱۱ هزار مهاجر جدید، نزدیک به ۴۳۲ هزار تازه‌وارد را جذب خواهد کرد.

 

تعداد مهاجرانی که طی ۳ سال آینده توسط کانادا پذیرفته می‌شوند  

کانادا در طی ۳ سال آینده به تعداد زیر مهاجر جدید خواهد پذیرفت:

  • سال ۲۰۲۲: تعداد ۴۳۱٫۶۳۵ مقیم دائم
  • سال ۲۰۲۳: تعداد ۴۴۷٫۰۵۵ مقیم دائم
  • سال ۲۰۲۴: تعداد ۴۵۱٫۰۰۰ مقیم دائم

آقای Sean Fraser، وزیر مهاجرت در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد: «در این برنامه سطوح مهاجرتی،‌ سعی شده که توازنی بین نیازهای کشورمان و تعهدات بین‌المللی‌مان وجود داشته باشد. برنامه روی جذب مهاجران ماهری که مددکار اقتصاد کانادا باشند و کمبود نیروی کار کشور را جبران کنند، تمرکز دارد. ضمن آنکه از اهمیت پیوند مجدد اعضای خانواده‌ها و کمک به آسیب‌پذیرترین جمعیت‌های دنیا از طریق پذیرش پناهجویان هم غافل نیست. تمرکز ما همچنان روی حمایت از روند احیای اقتصادی‌مان است و این کار را با حفظ تازه‌واردان در مناطقی که با چالش‌های واقعی در حوزه‌های اقتصاد، جمعیت و نیروی کار مواجه‌اند، انجام خواهیم داد. من به آنچه که کانادا تا به اینجا محقق ساخته است افتخار می‌کنم و منتظرم که ببینم تازه‌واردان چگونه به نگه داشتن کانادا در صدر کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت کمک می‌کنند».

 

در سال جاری، ۵۶ درصد از مهاجران از طریق مسیرهای کلاس اقتصادی جذب خواهند شد 

در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۶ درصد از مهاجران جدید از طریق مسیرهای کلاس اقتصادی، نظیر اکسپرس اینتری، برنامه نامزدی استانی PNP، و استریم اقامت موقت به دائم TR2PR که در سال ۲۰۲۱ در دسترس بود، جذب خواهند شد.

برنامه نامزدی استانی PNP همچنان مهمترین برنامه برای جذب مهاجران اقتصادی خواهد بود، به‌گونه‌ای که وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC قصد دارد در سال ۲۰۲۲، تعداد ۸۳٫۵۰۰ تازه‌وارد را از طریق این برنامه جذب کند. IRCC پذیرش از طریق اکسپرس اینتری را در سال جاری به نصف کاهش داده است، اما قصد دارد آن را تا سال ۲۰۲۴ به وضعیت نرمال برگرداند و در آن هنگام ۱۱۱٫۵۰۰ مهاجر جدید را از طریق اکسپرس اینتری جذب کند.

 

در برنامه جدید، پذیرش‌های اکسپرس اینتری کاهش و پذیرش از طریق برنامه TR2PR افزایش می‌یابد 

به نظر می‌رسد که IRCC در این برنامه سطوح مهاجرتی قصد دارد پذیرش‌های اکسپرس اینتری را کاهش دهد تا بتواند جای بیشتری برای پذیرش از طریق برنامه TR2PR داشته باشد. IRCC می‌خواهد ۴۰ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۲ و ۳۲ هزار مهاجرت دیگر را در سال ۲۰۲۳ از طریق استریم TR2PR جذب کند.

در ضمن، قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری همچنان دو هفته یکبار در حال برگزاری است و IRCC رسیدگی به درخواست‌های اکسپرس اینتری را هم ادامه می‌دهد. علاوه بر این، اکثر استان‌ها و قلمروهای کانادا PNP را به اجرا می‌گذارند و دعوت‌نامه‌های PNP از شروع پاندمی همچنان صادر شده است.

 

تعداد مهاجرانی که از طریق کلاس خانوادگی پذیرش خواهند شد 

کلاس خانوادگی ۲۴ درصد از اهداف پذیرشی سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص می‌دهد و قرار است ۸۰ هزار نفر از طریق برنامه همسران، پارتنرها و کودکان و ۲۵ هزار نفر از طریق برنامه والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌‌ها PGP پذیرش شوند.

اداره مهاجرت IRCC اهداف پذیرشی خود را در برنامه PGP اندکی افزایش داده است و امسال در مقایسه با سال گذشته، ۱٫۵۰۰ نفر بیشتر جذب خواهد کرد.

 

تصمیمی که کانادا برای پذیرش مهاجر از طریق برنامه‌های انسان‌دوستانه و پناهندگی گرفته است 

۲۰ درصد باقیمانده از طریق برنامه‌های انسان‌دوستانه و پناهندگی وارد کشور خواهند شد. این به معنای افزایش ۵ درصدی نسبت به آخرین برنامه سطوح مهاجرتی کانادا و احتمالا پیامد تصمیم کانادا برای پذیرش ۴۰ هزار پناهجوی افغان در طی سال‌های آینده است.

هرچه بر پذیرش‌های پناهندگی و انسان‌دوستانه افزوده شود سهم مهاجران اقتصادی و خانوادگی از حد معمول کمتر می‌شود، هر چند که هر دوی این کلاس‌ها در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ سهم بالاتری از تازه‌واردان به کشور را به خود اختصاص خواهند داد.

دلیلش هم این است که کانادا قصد دارد با پایان یافتن عملیات اسکان پناهجویان افغان، از میزان پذیرش پناهندگی و انسان‌دوستانه خود بکاهد.

اعلان اخیر اداره مهاجرت، اولین برنامه سطوح مهاجرتی از اکتبر ۲۰۲۰ به شمار می‌آید.

به گفته پریا اسکویی، مشاور امور مهاجرت، در مهمترین قانون مهاجرتی کانادا، تحت عنوان Immigration and Refugee Protection Act یا IRPA، تصریح شده که دولت فدرال باید برنامه مهاجرتی خود را در یکم نوامبر هر سال، هنگام فعالیت پارلمان اعلام کند.

با وجود این، اعلام برنامه سطوح در سال گذشته انجام نشد، چون دولت کانادا در ماه سپتامبر انتخابات برگزار کرد.

 

برنامه سطوح مهاجرتی چگونه کار می‌کند؟ 

آن طور که خانم اسکویی توضیح می‌دهد، برنامه سطوح مهاجرتی، راهنمای سیستم مهاجرتی کاناداست.

این برنامه تعداد مهاجرانی را که کانادا قصد دارد از طریق برنامه‌های متعدد فدرال، استانی و قلمروی خود پذیرش کند مشخص می‌سازد.

سپس وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC و استان‌ها و قلمروها فعالیت‌های خود را بر مبنای این برنامه تنظیم می‌کنند تا مطمئن شوند که از عهده‌ جذب، اسکان، ادغام و حفظ سطوح هدف‌گذاری شده تازه‌واردان برخواهند آمد.

 

اهداف مهاجرتی کانادا در سال‌های گذشته چگونه بوده است؟ 

کانادا تا سال ۲۰۱۵ هر سال حدود ۲۵۰ هزار مهاجر قبول می‌کرد. در سال ۲۰۱۶ این کشور هدف‌گذاری جدیدی را برای پذیرش سالانه ۳۰۰ هزار مهاجر اعلام نمود. قبل از پاندمی، هدف‌گذاری به پذیرش حدود ۳۴۰ هزار مهاجر در سال رسیده بود، ولی تعداد مهاجران در ۲۰۲۰، به‌خاطر پاندمی، به زیر ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافت.

دولت کانادا سپس در اکتبر ۲۰۲۰ با اعلام اینکه قصد دارد سالانه ۴۰۰ هزار مهاجر بپذیرید تا به ریکاوری اقتصادی خود در دوران پسا-کووید کمک کند، همه را غافلگیر کرد. این بالاترین هدف‌گذاری مهاجرتی در تاریخ کاناداست.

 

سال گذشته، کانادا رکورد پذیرش تازه‌واردان را شکست

طبق اظهارات پریا اسکویی، مشاور امور مهاجرت، کانادا سال گذشته، رکورد پذیرش تازه‌واردان خود را شکست و به ۴۰۵ هزار نفر اقامت دائم اعطا کرد که اکثر آنها پیشاپیش در داخل کشور اقامت موقت داشتند. تا قبل از پاندمی، اکثر مهاجران جدید از خارج از کشور به کانادا می‌آمدند.

در سال گذشته، ۶۲ درصد از مهاجران جدید، از طریق مسیرهای کلاس اقتصادی نظیر اکسپرس اینتری، برنامه نامزدی استانی PNP و استریم‌های کبک موفق به اخذ اقامت دائم شدند. حدود ۲۰ درصد از آنها، در سال گذشته، در کلاس خانوادگی و از طریق برنامه همسران، پارتنرها و کودکان، و برنامه والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پذیرش شدند.

در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۱۵ درصد از مهاجران از طریق برنامه‌های پناهندگی و انسان‌دوستانه به کشور آمدند. بقیه تازه‌واردان در دسته «سایر مسیرهای مهاجرتی» جای گرفتند.

 

کانادا برای بهبود جایگاه اقتصادی خود به مهاجران نیاز دارد 

خانم اسکویی مشاور رسمی مهاجرت می‌گوید که کانادا می‌خواهد با پذیرش سطوح بالایی از مهاجران، از جایگاه اقتصادی و مالی خود حمایت نماید. این کشور به‌خاطر پیر شدن جمعیت و پایین بودن نرخ زاد و ولد خود به سطوح بالاتری از مهاجرت نیاز دارد تا بتواند از رشد جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خود حمایت کرده و همچنین، به تعداد کافی کارگر داشته باشد تا بتواند مالیات‌های مورد نیاز برای تأمین خدمات اجتماعی مهمی مانند آموزش و خدمات درمانی را جمع‌آوری نماید.

کانادا همچنین، برخی اهداف اجتماعی را در برنامه‌های مهاجرتی خود مدنظر دارد که از میان آنها می‌توان به ملحق کردن اعضای خانواده‌ها، ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه و تقویت میراث زبان فرانسوی کشور اشاره کرد.

به گفته خانم اسکویی، به نظر می‌رسد که مهاجرت در طی پاندمی، از اهمیت اقتصادی حتی بیشتری هم برخوردار شده است. دولت‌های سراسر کانادا به‌خاطر افزایش هزینه‌های خود در طی پاندمی و تضعیف فعالیت‌های اقتصادی‌شان دچار کسری بودجه شده‌اند. علاوه بر این، کارفرمایان کانادایی، در نتیجه عواملی مانند پیر شدن جمعیت کشور، تغییرات بنیادین اقتصادی در طی کووید و کاهش ورود مهاجران از خارج از کشور، با کمبود نیروی کار روبه‌رو هستند.

 

برنامه سطوح مهاجرتی سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۲۲ اعلام خواهد شد 

صرف‌نظر از این سناریوی بسیار بعید که کانادا بخواهد در دومین سال پیاپی انتخابات برگزار کند، دولت به‌صورت قانونی ملزم است که دومین برنامه سطوح مهاجرتی امسال خود را حداکثر تا روز سه‌شنبه، یکم نوامبر ۲۰۲۲، اعلام نماید. آن برنامه، جایگزین برنامه‌ای خواهد شد که این هفته اعلام شد.

همان‌طور که اشاره شد، اعلام برنامه ۲۰۲۱ به‌خاطر برگزاری انتخابات فدرال ماه سپتامبر صورت نگرفت. برنامه سطوح مهاجرتی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ طبق رویه معمول، برنامه‌ریزی و اعلام خواهد شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا