Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
مهاجرت دانشجوئی

نیم میلیون دانشجوی خارجی در کانادا؛ آنها چرا اینجا را انتخاب کرده‌اند؟

آمار نشان می‌دهد که کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کانادا انگیزه اول دانشجویان است دلیل دوم آنها امکان کار پیدا کردن و مهاجرت به کاناداست

کانادا در سال‌های اخیر، با افزایش فوق‌العاده‌ای در تعداد دانشجویان بین‌المللی خود مواجه بوده است. دانشجویان بین‌المللی سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک می‌کنند، که به معنای حمایت از ۱۷۰ هزار فرصت شغلی است.

در وهله‌ی نخست ممکن است این تصور پیش آید که رشد احساسات علیه خارجی‌ها در کشورهای دیگر، در این افزایش نقش داشته است، اما چنین برداشتی ساده‌انگارانه خواهد بود. آن طور که کریم‌الاسد پژوهشگر مسائل مهاجرت در موسسه تحقیقاتی The Conference Board Of Canada دریافته کیفیت آموزش و نیز امکان جذب در جامعه کانادایی دلیل اصلی این انتخاب است.

آخرین داده‌های دولت فدرال نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۱۷، کانادا حدود ۵۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی داشته است.

برای اینکه تصویر روشن‌تری از شرایط موجود و نیز استقبال جهانی نسبت به آموزش در کانادا به دست بیاید، توجه داشته باشید که تعداد دانشجویان بین‌المللی در طی دهه‌ی گذشته، تقریبا سه برابر شده است.

دولت فدرال در سال ۲۰۱۴ افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی به ۴۵۰,۰۰۰ نفر را تا سال ۲۰۲۲ به عنوان هدف خود تعیین کرد. کانادا پنج سال قبل از رسیدن به این تاریخ، هدف خود را محقق ساخته است و اکنون از این نظر، پس از ایالات متحده، بریتانیا و انگلستان، در جایگاه چهارم قرار دارد.

افزایش پذیرش دانشجو در کانادا با رشد سرسام‌آور تقاضا برای تحصیلات بین‌المللی ارتباط دارد. رشد ثروت در بازارهای نوظهور، بسیاری از شهروندان را در مناطقی مانند آسیا، آفریقا و خاورمیانه، بر آن داشته است که برای تکمیل تحصیلات خود، نگاهی به آن سوی آب‌ها داشته باشند.

دانشجویان به کانادا می‌آیند تا جذب شوند

آوازه‌ی کانادا به عنوان جامعه‌ای باز و پذیرا قطعا به این موضوع کمک کرده است.

درواقع، طبق نظرسنجی سالانه‌ی اداره‌ی تحصیلات بین‌المللی کانادا، این ویژگی دومین انگیزه مهم دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب کانادا بوده است.

کانادا همچنین یکی از رقابتی‌ترین بسته‌های تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی عرضه می‌کند. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی امکان پیدا می‌کنند که در این کشور به طور پاره‌وقت کار کنند، تا هم کمک‌خرجی برای هزینه‌های‌شان باشد و هم تجربه‌ای از دنیای واقعی کار به دست آورند. بسیاری از آنها پس از فارغ‌التحصیل شدن، به‌دنبال دریافت مجوزهای کاری بعد از تحصیلات می‌روند، که به آنها اجازه می‌دهد آموزش‌های‌شان را در بازار کار کانادا به مرحله‌ی اجرا بگذارند.

برای ترغیب دانشجویان بین‌المللی به ساختن زندگی جدید خود در اینجا، مجموعه‌ای از گزینه‌های مهاجرتی در اختیار آنها گذاشته می‌شود. این کار کاملا منطقی است. آمارها ثابت می‌کند که این دانشجویان، به دلیل برخورداری از مهارت‌های زبانی بالا، آموزش‌های با کیفیت مورد پذیرش کارفرمایان کانادایی و تجربه‌ی کار و زندگی در کانادا، که فرایند ادغام آنها را سرعت می‌بخشد، بهترین گزینه‌های مهاجرت هستند.

 

کیفیت بالای آموزش انگیزه اول دانشجویان

با همه‌ی اینها، انگیزه‌ی اصلی دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب کانادا، کیفیت بالای آموزش‌های ارائه شده در کالج‌ها و دانشگاه‌های کاناداست. علاوه بر این، شهریه‌ی دانشجویان بین‌المللی هم، گرچه در مقایسه با شهریه‌ی کانادایی‌ها ممکن است گران به نظر برسد، ولی در سطح جهانی رقابت‌پذیر است.

وضعیت دلار کانادا نیز به موسسات کانادایی کمک می‌کند تا در مقایسه با همتایانی که شهریه‌های‌شان را به دلار آمریکا، پوند بریتانیا و یورو دریافت می‌کنند، از مزیت نسبی برخوردار باشند.

ممکن است افرادی با بدبینی این‌طور استدلال کنند که موسسات کانادایی، سعی می‌کنند تا دانشجویان بین‌المللی را جذب کنند فقط به این خاطر که منبع درآمد عظیمی برای آنهاست. با آنکه درآمد کسب شده از جذب دانشجویان بین‌المللی اهمیت خود را دارد، ولی ماجرا به آن ختم نمی‌شود. شهریه‌های پرداخت شده از سوی دانشجویان بین‌المللی برای پوشش دادن هزینه‌های کامل مشارکت و حضور آنها در موسسات کانادایی است. جمعیت جوان کانادا در حال تحلیل رفتن است و به همین دلیل، موسسات آموزشی کانادا برای آنکه بتوانند از نظر آموزشی و مالی به راه خود ادامه دهند، نیازمند جذب دانشجو از خارج از کشور هستند. علاوه بر این، راه دادن ذهن‌های روشن به داخل کانادا تجربه‌ی یادگیری در محیط‌های آموزشی کانادا را غنی‌تر می‌کند، دانشجویان و دانشکده‌های کانادا را با دیدگاه‌های بین‌المللی آشنا می‌سازد و روابط اقتصادی و اجتماعی کانادا را با بقیه‌ی دنیا مستحکم‌تر می‌کند.

نیم میلیون دانشجوی خارجی در کانادا آنها چرا اینجا را انتخاب کرده‌اند؟فرایند دانشجویی به مهاجرت باید آسان‌تر شود

خب، حالا گام بعدی کانادا باید چه باشد؟ طبق تحقیقات هیئت کنفرانس کانادا، باید دانشجویان بین‌المللی را با گذرگاه‌های مهاجرت به کانادا آشنا ساخت.

کشور کانادا بیش از ۵۰ مسیر مهاجرتی دارد و همین امر می‌تواند راه‌یابی در این سیستم را برای دانشجویان بین‌المللی اضطراب‌آور سازد. سرانجام آنکه، با افزایش تعداد دانشجویانی که مهاجر می‌شوند، کانادا باید بتواند راه‌های کم‌هزینه‌ای برای اسکان آنها بیابد، تا فرایند ادغام آنها با سهولت بیشتری انجام پذیرد. تحقیقات در این باره روشن است: هر چه مداخله برای اسکان زودتر صورت گیرد، احتمال موفقیت مهاجران در کانادا بیشتر خواهد بود.

درباره نویسنده:

کریم العسال، کارشناس ارشد پژوهشی و مدیر ارشد شبکه مهاجرت کریم العسال مدیریت تحقیقات مهاجرت کانادا را بر عهده دارد و عضو هیئت مدیره کنفرانس و اجلاس سالانه مهاجرت کانادا است. کریم در بخش‌های مختلف مهاجرتی مانند اقامت دائم، کمک به نیوکامرها، پناهندگی، دانشجویان بین‌المللی و برنامه‌های سرمایه‌گذاری برای مهاجرت تحقیق و فعالیت می‌کند. او همچنین قبل از عضویت در هیئت مدیره کنفرانس مهاجرت، به اروپا رفت و در بخش‌های مختلفی از جمله اتاق بازرگانی بریتانیا و سرویس بین المللی حقوق بشر در سوئیس مشغول به کار شد. کریم العسال دانش‌آموخته‌ی دانشگاه تورنتو و دورهام است.
کریم العسال، کارشناس ارشد پژوهشی و مدیر ارشد شبکه مهاجرت

کریم العسال، کارشناس ارشد پژوهشی و مدیر ارشد شبکه مهاجرت

کریم العسال مدیریت تحقیقات مهاجرت کانادا را بر عهده دارد و عضو هیئت مدیره کنفرانس و اجلاس سالانه مهاجرت کانادا است.

کریم در بخش‌های مختلف مهاجرتی مانند اقامت دائم، کمک به نیوکامرها، پناهندگی، دانشجویان بین‌المللی و برنامه‌های سرمایه‌گذاری برای مهاجرت تحقیق و فعالیت می‌کند.

او همچنین قبل از عضویت در هیئت مدیره کنفرانس مهاجرت، به اروپا رفت و در بخش‌های مختلفی از جمله اتاق بازرگانی بریتانیا و سرویس بین المللی حقوق بشر در سوئیس مشغول به کار شد.

کریم العسال دانش‌آموخته‌ی دانشگاه تورنتو و دورهام است.

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۵ جولای ۲۰۱۸ در شماره ۱۴۸ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا