Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پرسش های شمامهاجرت دانشجوئی

آیا با تحصیل در کانادا می‌شود شهروند کانادا شد؟ چگونه؟- پرسش و پاسخ پریا اسکویی

آقایان احسان و محمد امین، هر دو از تهران پرسیده‌اند با توجه به تصمیم آنها برای اخذ پذیرش و ادامه تحصیل در کانادا، آیا می‌توانند پس از پایان تحصیلات برای گرفتن اقامت دائم PR و بعدا برای اخذ شهروندی Citizenship از کانادا اقدام کنند. آنها پرسیده‌اند که دقیقا این کار چه مراحل و شرایطی دارد و چه توصیه‌هایی برای آنها وجود دارد.

اخذ پذیرش تحصیلی مستقیما نمی‌تواند به دریافت اقامت دائم منجر شود، اما فارغ‌التحصیل کانادا، این امکان را دارند که جذب بازار کار شوند و سپس از این طریق برای پروسه اقامت دائم اقدام کنند.

دانشگاه‌های کانادا هر سال بیش از ۱۲۰ هزار دانشجوی خارجی را جذب می‌کنند، اما طی سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های دولت محافظه‌کار پیشین، حالا شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای ورود دانشجویان خارجی اعمال می‌شود. اولا در حال حاضر ویزای دانشجویی تنها برای رشته‌هایی صادر می‌شود که این رشته در ایران وجود نداشته باشد و یا اگر هم هست نیاز به دوره‌های تکمیلی دارد که باز در ایران وجود ندارد. به این ترتیب مثلا برای تحصیل در رشته کامپیوتر احتمال دریافت ویزا خیلی کم است ولی اگر برای تحصیل در رشته بازاریابی آنلاین اقدام کنید احتمال دریافت ویزا بیشتر می‌شود. البته انتخاب این رشته بستگی به عوامل گوناگونی از جمله رشته تحصیلی گذشته، میزان نمرات، سوابق کاری و تخصص‌های احتمالی شما دارد که بایستی به صورت موردی بررسی و تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر افسران اداره مهاجرت با دقت و وسواس زیادی پرونده‌ها را بررسی می‌کنند و لازم است این انتخاب رشته خیلی دقیق صورت گرفته باشد. نکته دیگر انتخاب دانشگاهی است که هم بتوان بر اساس آن درخواست ویزا داد و هم مدرک فارغ‌التحصیلی شما را برای پیوستن به بازار واجد شرایط کند. بنابراین انتخاب دانشگاهی که Designated Learning Institution – DLI باشد هم نکته دیگری است.

همه‌ی اینها برای پیش از اخذ پذیرش و ویزاست، اما پس از آن هم نکاتی وجود دارد.

شما باید حتما به‌صورت تمام وقت مشغول تحصیل باشید که ضابطه این تمام وقت بودن بستگی به ضوابط و شرایط هر دانشگاه دارد. در نظر داشته باشید اداره مهاجرت در صورتی که متوجه شود دانشجو به‌صورت تمام وقت مشغول تحصیل نیست، می‌تواند ویزای فرد را باطل کرده و او را در حالی که درسش هم نیمه‌تمام مانده از کشور اخراج کند.

ویزای دانشجویی به شما اجازه می‌دهد تا در هفته ۲۰ ساعت کار کنید، این امکان علاوه بر اینکه می‌تواند به تامین برخی هزینه‌های شما کمک کند، تجربه کار در کانادا را برای شما ایجاد می‌کند که برای یافتن کار پس از پایان دوره دانشجویی اهمیت بسیار زیادی دارد.

فارغ‌التحصیلان رسمی دانشگاه‌های کانادا اجازه دارند برای مدت سه سال مشغول کار شوند. شما 3 تا 6 ماه فرصت کار پیدا کردن دارید و می‌توانید ویزای دانشجویی خود را به ویزای کار تبدیل کنید. بنابراین بهتر است در همان ترم‌های آخر، جستجو برای یافتن کار را آغاز کنید؛ به ویژه اینکه شرایط استخدام برای شما با بقیه شهروندان و یا ساکنان کانادا متفاوت است و با محدودیت‌هایی روبروست. البته دریافت ویزای کار هم شرایطی دارد؛ از جمله اینکه کارفرما برای درخواست ویزای کار باید واجد شرایطی باشد و غیره. اما شما با داشتن ویزای کار پس از یک سال کار، چه در یک شرکت باشد و یا در چند شرکت، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. بنابراین ویزای دانشجویی به‌خودی خود منجر به اقامت دائم نمی‌شود، بلکه طی کردن این پروسه است که شما را برای این اقامت واجد شرایط می‌سازد.

دریافت شهروندی کانادا برای کسانی که اقامت دایم دارند مستلزم حضور در کانادا برای مدت مشخصی است. این مدت قبلا سه سال از پنج سال بود که سال ۲۰۱۵ در زمان دولت محافظه‌کار پیشین براساس قانون C24 به چهار سال از شش سال افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده با تصویب قانون C6 در پارلمان، شرایط دوباره به وضعیت پیشین (یعنی نیاز به حضور سه سال از پنج سال) بازگردد. ضمن اینکه قبلا نیمی از روزهایی که دانشجویان و افراد شاغل قبل از دریافت اقامت دائم در کانادا حضور داشتند، تا سقف یک سال به عنوان روزهای اقامت آنان محاسبه می‌شد. این امکان هم در دولت پیشین حذف شده بود که امید می‌رود با قانون جدید این امکان دوباره عملی شود.

در مجموع دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی و بعدا امکان اقدام برای اقامت دائم و دریافت شهروندی کانادا برای ایرانیان امکان‌پذیر است، به شرط اینکه با اطلاعات کامل، دقت فراوان و نیز استفاده از مشورت افراد کاردان و متخصص صورت بگیرد.

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ در شماره ۵۴ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا