Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتمقاله در آتش

۱۰ توصیه برای مهاجران تازه‌وارد که بتوانند در رشته خودشان در کانادا کار پیدا کنند

مهمترین دغدغه هر مهاجری که تازه وارد هر کشوری از جمله کانادا می‌شود، پیدا کردن شغل است و اساسا بسیاری از افراد با هدف پیدا کردن شغل، سراغ مهاجرت می‌روند.

البته، در سال ۲۰۲۰ و حتی سال آینده، با توجه به از راه رسیدن پاندمی کووید ۱۹، مهاجرت شغلی چالش چندان آسانی نیست و همه نمی‌توانند به راحتی از پس این کار بربیایند، چرا که بسیاری از صنایع و خدمات با رکود اقتصادی مواجه هستند.

البته، نباید ناامید بشوید؛ چرا که اگر بتوانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به‌خوبی در معرض دید کارفرمایان قرار دهید و در زمینه حرفه‌ای خود به‌خوبی شناخته شوید، این شانس را خواهید داشت که شغل مناسبی پیدا کنید.

در مطلب پیش رو، به فوت‌های کوزه‌گری پیدا کردن شغل رویایی خود اشاره شده است؛ از بازنویسی درست رزومه گرفته تا آمادگی برای مصاحبه‌های آنلاین، نوشتن کاورلتر، شرکت در دوره‌های کارورزی، شبکه‌سازی حرفه‌ای و بسیاری موارد دیگر.

مهاجرت به کشوری جدید، فرصتی برای یک شروع تازه است. مهاجرت در حقیقت یک ماجراجویی‌ است که می‌تواند به موفقیت شخصی و حرفه‌ای منجر گردد.

هر کسی که به کشور جدیدی نقل‌مکان می‌کند، تجربه منحصربه‌فردی دارد و به دلایل خاص خودش، دست به این کار می‌زند. یکی از تجربه‌های مشترک، تلاش برای پیدا کردن شغلی خوب در هنگام ورود به کشور جدید است.

مهاجرت برای کار در سال ۲۰۲۰ چالش چندان آسانی نیست.

در میانه پاندمی کووید ۱۹، پیدا کردن کار برای بسیاری از مردم دشوار است و از آنجا که صنایع و بخش‌های متعددی با رکود اقتصادی مواجه هستند، فرصت‌ها ممکن است محدود باشد.

پیدا کردن کار چه ویژگی‌های مثبتی برای تازه‌واردان به کانادا دارد؟

برای تازه‌واردان به کانادا، پیدا کردن کار می‌تواند نخستین اولویت باشد، چرا که به توسعه روابط حرفه‌ای و دوستی‌ کمک می‌کند و در عین حال، فرصتی برای یادگیری درباره کشور و منطبق شدن با محیط جدید فراهم می‌آورد.

متاسفانه نمی‌توان گفت کسانی که در ۲۰۲۰ برای کار مهاجرت کرده‌اند، مسیر آسانی برای پیدا کردن یک شغل خوب پیش رو دارند.

اما با این حال چرخ اقتصاد کانادا دارد می‌گردد و گرچه یافتن کار و شغل شاید مثل گذشته نباشد، اما غیرممکن نیست،‌ مشروط به اینکه نکاتی را رعایت کنید.

این مطلب ۱۰ توصیه دارد برای اینکه به شما کمک کند تا بتوانید کار مورد علاقه خود را پیدا کنید.

1. رزومه و CV خود را متناسب با بازار کار کانادا بازنویسی کنید

بازنویسی رزومه و CV، کاری است که همه ما باید در فواصل زمانی منظمی انجام دهیم، به‌ویژه هنگامی که دنبال فرصت‌های شغلی تازه می‌گردیم.

این بدان معنی نیست که لازم باشد چیزی را از تاریخچه مشاغل خود پاک کنید، بلکه صرفا باید مطمئن شوید که رزومه شما به فرمتی باشد که استخدام‌کنندگان و مدیران روابط عمومی کانادایی انتظار دارند.

اصول اساسی بازنویسی رزومه به شرح زیر است:

  • برای هر درخواست شغلی، رزومه خود را بازبینی کنید.
  • در توضیحات شغل موردنظر، دنبال واژه‌ها و عبارت‌های کلیدی بگردید و زیر آنها خط بکشید.
  • یک دور دیگر رزومه را چک کنید تا اشتباهات املایی و دستوری در آن نباشد.

اگر درباره تفاوت‌های زبانی احتمالی نگران هستید، می‌توانید مترجمان و منابع دیگری را به‌صورت آنلاین پیدا کنید. این کار کمک خواهد کرد تا از روان بودن متن رزومه خود اطمینان حاصل نمایید.

با آنکه ممکن است کمی سخت‌گیرانه به نظر بیاید، ولی نزدیک به نیمی از تمامی استخدام‌کنندگان و مدیران بخش‌های جذب نیروی جدید، رزومه‌ها را با دیدن یک یا دو اشتباه، رد می‌کنند.

با این شرایط، مسلما ارزش دارد که وقت بگذارید و اشتباهات رزومه خود را تصحیح نمایید.

2. برای هر شغل، یک کاورلتر جدید بنویسید

کاورلتر نامه‌ای است که در آن می‌توانید به‌طور مفصل‌تر، درباره توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربیاتی که شما را به کاندیدای مناسب این شغل تبدیل می‌کند، بنویسید.

وضعیت خود را به‌عنوان شخص تازه‌واردی که برای کار به کانادا مهاجرت کرده‌اید، پنهان نکنید، در عوض درباره اهداف خود از مهاجرت توضیح بدهید.

شما تجربه‌ها و مهارت‌های ارزشمندی دارید که در طول دوران اشتغال خود در بخش‌های متفاوتی از جهان، به دست آورده‌اید و این موارد، شایستگی آن را دارد که شما آنها را به اطلاع استخدام‌کنندگان برسد.

هنگام نوشتن کاورلتر، این نکات کلیدی را مدنظر داشته باشید:‌

  • به‌طور مستقیم به نیازمندی‌های فهرست‌شده در بخش توضیحات شغل بپردازید و از حاشیه رفتن و کلی‌گوئی پرهیز کنید.
  • دستاوردها و موفقیت‌های ذکر شده در رزومه خود را فقط تکرار نکنید و با تفصیل بیشتری به آنها بپردازید.
  • داستان منحصربه‌فرد خود را بازگو کنید، ولی طول متن خود را زیر یک صفحه نگه دارید.

3. تحقیق کنید که گواهینامه‌های حرفه‌ای شما در کانادا به رسمیت شناخته می‌شوند یا خیر

بسیاری از تازه‌واردانی که به کانادا می‌آیند، مدارک، دانشنامه‌ها، گواهینامه‌ها و اعتبارنامه‌های حرفه‌ای دیگری به همراه خود می‌آورند.

شما خیلی زحمت کشیده‌اید تا این مدارک را دریافت نمایید و اشتباه خواهد بود اگر فکر کنید که در کانادا، این مدارک به حساب نمی‌آید.

متاسفانه این موضوع صحت دارد که به محض ورود شما به کانادا، مدارک و گواهینامه‌هایی که در کشورهای دیگر دریافت کرده‌اید، بلافاصله به رسمیت شناخته نمی‌شود.

برای مثال، پزشک، مهندس یا وکیلی که در کشور دیگری مدرک خود را گرفته است، نمی‌تواند بلافاصله در کانادا مشغول به کار خود شود.

با وجود این، برخی از اعتبارنامه‌های سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در کانادا به رسمیت شناخته می‌شوند.

در موارد مشخصی، دانشنامه‌ها و سطح تحصیلی شما ممکن است با نیازمندی‌های کانادا مقایسه شده و به‌عنوان معادل، پذیرفته شود.

این بررسی‌ها توسط وزارت مهاجرت کبک، Quebec Ministry of Immigration، مرکز اطلاعات کانادا، Canadian Information Centre برای مدارک بین‌المللی و سازمان‌های دیگری که به‌طور رسمی از سوی دولت فدرال کانادا مامور این کار شده‌اند، انجام می‌پذیرد.

پروسه فوق حتی می‌تواند قبل از ورود شما به کانادا انجام شود.

این کار این امکان را برای شما فراهم آورد که از همان روز اول حضور خود در کشور جدید، از مدارک موردنظر به‌عنوان بخشی از جستجوی‌تان به دنبال شغل، استفاده نمایید.

این‌گونه نیست که هر مدرک، دانشنامه یا گواهینامه‌ای به‌عنوان معادل به رسمیت شناخته شود، اما با توجه به احتمال افزایش چشمگیر صلاحیت‌های شما در دیدگاه استخدام‌کنندگان، قطعا ارزش دارد که پیگیر این مساله باشید.

پس به مدارکی که دارید و ارزیابی آنها اهمیت بدهید.

4. در دوره‌های کارورزی فشرده و کوتاه‌مدت شرکت کنید

بسته به رشته کاری‌تان، ممکن است بعد از ورود به کانادا، مجبور به گذراندن برخی دوره‌های اضافی کارورزی باشید.
حتی اگر این کار الزامی هم نباشد، گذراندن دوره‌های آموزشی و کارورزی می‌تواند هنگام درخواست شغل، دست شما را بگیرد.

شرکت در چنین دوره‌هایی رزومه شما را به‌روز می‌کند و نشان‌دهنده تعهد شما به یادگیری پیوسته است؛ امری که از سوی ۸۲ درصد از پیشتازان عرصه بیزینس، به‌عنوان یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده مهم در کارمندان موفق شناخته می‌شود.

با آنکه تبدیل شدن به یک دانشجوی تمام‌وقت می‌تواند راهی به سوی موفقیت شغلی باشد، برای بهبود آموزش‌های خود و پیدا کردن کار، مجبور نیستید حتما مدرک دانشگاهی جدید یا دانشنامه چند ساله کالج بگیرید.

مدارکی از قبیل AEC، DEP، DEC، ASP، گواهینامه‌ها، Microprograms و سایر اعتبارنامه‌ها، جایگزین‌های سریع‌تر و ارزان‌تری برای مدارک دانشگاهی هستند.

علاوه بر این، بسیاری از برنامه‌های کارورزی مذکور به‌گونه‌ای تطبیق پیدا کرده‌اند که با ارائه کلاس‌های شبانه و تایم‌های مختلف شروع، نیازهای افراد شاغل را برآورده ساخته و امکان ادامه کار را برای آنها ایجاد کنند.

5. در کنار شغل رویایی خود، شغل‌های پاره‌وقت و سایر گزینه‌های اشتغال را مدنظر داشته باشید

جستجو به دنبال شغلی که آرزوی شماست دشوار است و به تلاش و وقت بسیار زیادی نیاز دارد.

طبیعتا در همین حین که دنبال کار می‌گردید، اجاره‌ها، صورتحساب‌ها و سایر هزینه‌های‌تان نیز روی هم جمع می‌شوند.

ممکن است پس از مهاجرت به قصد کار، نیاز باشد کاری را بپذیرید که لزوما شغل رویایی شما نباشد، ولی امکان امرار معاش و حمایت از خودتان را برای شما فراهم آورده و در ضمن، تجربه ارزشمند حضور در بازار کار کانادا را نیز در اختیار شما قرار دهد.

بسیاری از صنایع هستند که در تمام طول سال، برای موقعیت‌های شغلی تمام‌وقت یا پاره‌وقت، نیرو استخدام می‌کنند. البته، این بدان معنا نیست که شما از جستجو به دنبال شغل‌ رویایی خود دست بکشید، به هیچ‌وجه.

6. مزایایی که اشتغال در یک کار پاره‌وقت یا موقتی برای شما خواهد داشت

داشتن رزومه‌ای کامل بدون شکاف‌های طولانی بیکاری، برای بسیاری از استخدام‌کنندگان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
مطالعات نشان می‌دهد متقاضیانی که شکاف‌های بیکاری طولانی مدتی در رزومه‌هایشان داشته‌اند، ۴۵ درصد کمتر احتمال دارد که به مصاحبه شغلی دعوت شوند.

دیدن اینکه شما در حین پیگیری اهداف‌تان، مشغول به کار بوده و درآمد کسب کرده‌اید، اصول حرفه‌ای مستحکم و بلندپروازی مستمر شما را نشان می‌دهد.

این کار همچنین فرصت ایجاد روابط حرفه‌ای با مدیران، سوپروایزرها و سایر همکاران را به شما می‌دهد.

حتی اگر این شغل رویایی شما هم نباشد، باز هم فرصت‌های فراوانی پیش روی شما قرار خواهد داد تا مهارت‌های قابل انتقالی که امکان استفاده از آنها در هر شغلی وجود دارد را فرا بگیرید.

شما همچنین می‌توانید از این رابطه‌ها به‌عنوان مرجع استفاده کنید، به‌گونه‌ای که هرگاه شانس ارائه روزمه خود را برای شغل رویایی خود پیدا کردید، این آدم‌ها درباره طرز رفتار مثبت و مهارت‌های شما شهادت خواهند داد.

7. نت‌ورکینگ در حرفه خود را فراموش نکنید

نت‌ورکینگ Networking هنوز هم نقش مهمی در استخدام و جذب نیرو ایفا می‌کند. نت‌ورکینگ شامل ملاقات‌ها و همایش‌های حضوری یا به‌ویژه با توجه به پاندمی کووید ۱۹، رویدادهای مجازی و گردهمایی‌های آنلاین حرفه‌ای است.

شما می‌توانید حتی قبل از مهاجرت برای کار، به‌صورت آنلاین با کسانی که در حرفه شما مشغول به کار هستند تماس بگیرید، ایجاد رابطه نمایید، نامی برای خود دست و پا کنید و بیاموزید که کارفرمایان کانادایی دنبال چه ویژگی‌هایی در متقاضیان کار می‌گردند.

بدون آنکه تردیدی به خود راه دهید، به سراغ همکاران‌تان بروید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

آیا کنفرانس آنلاینی مشاهده کرده‌اید که سخنران آن، به چشم شما فوق‌العاده الهام‌بخش آمده باشد؟ پیامی برایش بفرستید و نظر خود را درباره او بگویید.

8. از شبکه‌های اجتماعی برای نت‌ورکینگ استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و فیسبوک، پیدا کردن افرادی که در زمینه یا حرفه شما مشغول به کار هستند را آسان کرده است.

ایجاد این‌گونه روابط قطعا می‌تواند به شما کمک کند که گام‌های بعدی را در مسیر حرفه‌ای خود، بردارید.

فقط به یاد داشته باشید که هر پیامی را به‌صورت شخصی تنظیم کنید، چرا که پیام‌های عمومی، احتمالا شما را فاقد صداقت نشان خواهند داد.

9. خارج از شهرهای بزرگ به دنبال فرصت‌های شغلی بگردید

هنگام مهاجرت با هدف کار، شهرهای بزرگ مقصدهای اصلی به شمار می‌آیند.

ونکوور، مونترال و تورنتو شهرهایی هستند که بیشترین سطح مهاجرت را می‌پذیرند، به‌گونه‌ای که منطقه تورنتوی بزرگ، به تنهایی، ۳۵ درصد از کل تازه‌واردان را به خود جذب می‌کند.

این شهرهای بزرگ چیزهای زیادی برای ارائه به تازه‌واردان دارند، از جمله فرصت‌های استخدامی فراوان برای کسانی که با هدف کار، مهاجرت می‌کنند.

با وجود این، تعداد بسیار زیاد افرادی که برای تک‌تک فرصت‌های شغلی درخواست می‌دهند، پیدا کردن کار را به چالشی بزرگ تبدیل می‌کند، بگذریم از اینکه هزینه‌های زندگی در این شهرها نیز مساله مهم دیگری است.

برای کسانی که در سال ۲۰۲۰ با هدف پیدا کردن کار مهاجرت می‌کنند، فرصت‌های استخدامی در سراسر کانادا، در بسیاری از شهرها و مناطق مختلف خارج از حوزه‌های کلانشهری بزرگ، یافت می‌شود.

برنامه‌های شهرهای کوچک‌تر برای کمک به تازه‌واردان

در برخی مناطق کوچک‌تر، برنامه‌هایی ارائه می‌شود که به‌طور خاص برای کمک به تازه‌واردان طراحی شده است تا آنها بتوانند کار پیدا کنند و به بخشی از کامیونیتی تبدیل شوند.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه آزمایشی مهاجرت آتلانتیک (AIP) در استان‌های ساحلی، برنامه PRIME در کبک و برنامه نامزدی استانی (PNP) در تمام استان‌ها اشاره کرد.

10. برای انجام مصاحبه‌ به‌ویژه نوع مجازی آن آمادگی داشته باشید

فرصتی که همیشه منتظرش بوده‌اید، در هر زمانی ممکن است از راه برسد، بنابراین بهتر است همیشه آماده باشید.

شما همچنین باید آمادگی داشته باشید که در مصاحبه، درباره تاریخچه‌ و دستاوردهای حرفه‌ای‌تان صحبت کنید.

اگر نگران هستید که به دلیل موانع زبانی نتوانید منظور خود را به خوبی منتقل کنید، تمرین زبان را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهید.

توصیه می‌شود از روش S.T.A.R برای یاد گرفتن جمله‌های کوتاه و موثری که صلاحیت‌های شما را به نمایش بگذارد، استفاده نمایید.

با توجه به پاندمی فعلی، این احتمال وجود دارد که حتی قبل از آنکه رسما با هدف کار مهاجرت کنید، از شما خواسته شود که در یک مصاحبه آنلاین شغلی شرکت نمایید.

مصاحبه مجازی دشواری‌های منحصربه‌فرد خود را دارد، از جمله نیازمندی‌های فنی، تفاوت‌های مناطق زمانی و سرعت اتصال به اینترنت.

قبل از شروع مصاحبه مجازی وقت بگذارید و مطمئن شوید که از شرایط فنی لازم برخوردار هستید تا موفق باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا