Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتپناهندگی

آمار پناهندگان کانادا در نه ماه اول سال گذشته؛ ایرانی‌ها رتبه دوم را دارند

ایرانی‌ها از نظر تعداد درخواست پناهندگی در کانادا در سال ۲۰۱۹ دومین کشور دنیا بودند. آمارها نشان می‌دهد تعداد ایرانیانی که از سال ۲۰۱۸ در کانادا درخواست پناهندگی کرده‌اند نسبت به سال‌های پیش از آن، بیش از ۲۰ برابر شده که جهش چشمگیری را در این روند نشان می‌دهد.

بسیاری از متقاضیان ایرانی برای پناهندگی را کسانی تشکیل می‌دهند که با ویزای توریستی به کانادا آمده و سپس برای پناهندگی اقدام کرده‌اند.

جزئیات آمار پناهندگی در کانادا و سهم ایرانی‌ها از این روند را، در این گزارش بخوانید.

ایرانی‌ها در ۹ ماه اول سال گذشته یعنی از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹، در مجموع نزدیک به چهار هزار پرونده درخواست پناهندگی در کانادا تشکیل داده‌اند.

این میزان درخواست پناهندگی در تمام سال ۲۰۱۸ معادل ۲٬۵۳۸ مورد بوده که رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.
اما اگر به سال ۲۰۱۷ بازگردیم که آمار ۶۷۹ پرونده پناهندگی را نشان می‌دهد، متوجه می‌شویم که موج پناهندگی از سال ۲۰۱۸ خیز برداشته و امسال رکورد شکسته است.

آمار درخواست‌های پناهندگی ایرانی‌ها در کشور کانادا در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۹۳ مورد و در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ حدود ۲۰۰ مورد یا کمتر بوده است. جدول پائین همین صفحه، آمار درخواست‌های پناهندگی از سوی ایرانیان در کانادا در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد.

اما در بین ملیت‌هائی که برای پناهندگی در کانادا اقدام کرده‌اند، ایرانی‌ها رتبه دوم را دارند؛ یعنی بعد از هند قرار دارند که با بیش از یک میلیارد جمعیت در ۹ ماه اول سال گذشته ۴٬۸۱۰ درخواست پناهندگی در کانادا داشته‌اند.

اگرچه اداره مهاجرت کانادا که این آمارها را منتشر می‌کند، به دلایل ارائه شده برای درخواست پناهندگی اشاره نمی‌کند، اما یافته‌های پراکنده نشان از این دارد که در بین ایرانیان موارد تغییر دین و مذهب، گرایش به همجنس‌گرایی و تعقیب سیاسی در ایران مهم‌ترین دلایلی است که برای درخواست پناهندگی ارائه می‌شود.

داده‌های تائید نشده حاکیست که درصد بالایی از درخواست‌های پناهندگی ایرانیان از سوی کسانی ارائه می‌شود که با ویزای توریستی به کانادا می‌آیند و سپس برای پناهندگی اقدام می‌کنند؛ موردی که باعث شده حالا کانادا برای صدور ویزای توریستی برای ایرانیان سختگیری بیشتری را نشان بدهد.

گفته‌های وکلا و مشاوران مهاجرت نشان از این دارد که در ماه‌های گذشته میزان درخواست‌های ویزای توریستی از سوی ایرانیان که از سوی کانادا رد شده، افزایش چشمگیری داشته است.

پروسه پناهندگی چطور طی می‌شود؟

بخش حمایت پناهندگی Refugee Protection Division – RPD از هیات مهاجرت و پناهندگی کانادا Immigration and Refugee Board of Canada – IRB مسئولیت رسیدگی و تصمیم‌گیری درباره‌ی درخواست‌های پناهندگی در کانادا را بر عهده دارد.

اعطای حمایت پناهندگی در کانادا، در صورتی امکان‌پذیر است که RPD، تشخیص دهد فرد خواهان Claimant، نیازمند به حمایت است، یا با تعریف سازمان ملل از یک پناهنده‌ی متعارف، که در قانون کانادا نیز گنجانده شده است، همخوانی دارد.
پناهنده‌ی متعارف کسی است که به خاطر نژاد، مذهب، ملیت یا عقیده‌ی سیاسی خود، یا عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص، به شکل موجهی از اینکه تحت آزار و اذیت قرار گیرد، هراس دارد.

عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص می‌تواند شامل گرایش جنسی، هویت جنسیتی، زن بودن و ابتلا به HIV باشد. اشخاص نیازمند به حمایت پناهندگی باید نشان دهند و ثابت کنند که اگر به کشور خود باز گردند، با خطر شکنجه، ریسک از دست دادن جان، یا ریسک رفتار یا تنبیه خشن وغیر معمول، مواجه خواهند بود.

درخواست حمایت پناهندگی را می‌توان همراه با اسناد و مدارک به افسران سازمان خدمات مرزی کانادا Canada Border Services Agency – CBSA در هر کدام از نقاط ورود در هنگام رسیدن به کانادا، یا به افسران وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC در دفاتر داخل کشور، ارائه داد.

افسر مربوطه تصمیم خواهد گرفت که آیا درخواست مطرح شده، واجد شرایط برای ارجاع به IRB هست یا خیر. در مرحله بعد اگر درخواست خواهان واجد شرایط باشد، پرونده به RPD ارجاع خواهد شد، تا فرایند رسیدگی به درخواست حمایت پناهندگی، آغاز گردد.

چند توضیح درباره اصطلاحات این جدول

Referred: تعداد پرونده‌هایی که در ۹ ماه اول امسال برای پناهندگی تشکیل شده است.
Accepted: تعداد پرونده‌هایی که در ۹ ماه اول ۲۰۱۹ تائید شده و پرونده آنها الزاما در سال ۲۰۱۹ تشکیل نشده است.
Rejected: تعداد پرونده‌هایی که در ۹ ماه اول ۲۰۱۹ رد شده و پرونده آنها الزاما در سال ۲۰۱۹ تشکیل نشده است.
Abandoned: تعداد پرونده‌هایی که در ۹ ماه اول ۲۰۱۹ رها شده و پرونده آنها الزاما در سال ۲۰۱۹ تشکیل نشده است.
Withdrawn: تعداد پرونده‌هایی که متقاضیان در ۹ ماه اول ۲۰۱۹ انصراف داده‌اند و پرونده آنها الزاما در سال ۲۰۱۹ تشکیل نشده است.
Pending: تعداد پرونده‌هایی که در پایان سپتامبر ۲۰۱۹ همچنان در دست اقدام است و درباره آنها تصمیم‌گیری نشده و پرونده آنها الزاما در سال ۲۰۱۹ تشکیل نشده است.

آمار پرونده‌های تقاضای پناهندگی ایرانیان در کانادا در هفت سال گذشته

۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹
۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹

 

New System Claims By Country Of Alleged Persecution

2019 January To September
2019 January To September

 

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ در شماره ۲۳۴ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا