Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرت

مهاجران جدید کانادا شانس بیشتری برای پیدا کردن کار دارند

 

جدیدترین نتایجی که از سرشماری سال گذشته در کانادا اعلام شده نشان می‌دهد که مهاجران حالا نسبت به گذشته شانس بیشتری دارند تا کار پیدا کنند. همین الان در تورنتو از هر دو نفر که کار می‌کنند یکی مهاجر است و البته این آمار در سطح کانادا به یک نفر از هر چهار نفر شاغل می‌رسد. همچنین میزان مهاجران جدیدی که سر کار می‌روند افزایش یافته و البته مشاغل پاره‌وقت نیز در کانادا بخش بیشتری از بازار کار را به خود اختصاص داده است.

شرایط اشتغال در کشور مقصد، برای همه مهاجران یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هاست و همه می‌خواهند بدانند شرایط بازار کار در کشوری که می‌خواهند به آن مهاجرت کنند خوب است یا بد. این موضوع درباره مهاجران کانادا هم وجود دارد و خوشبختانه یک سرشماری پنج ساله در این زمینه، می‌تواند کمک زیادی بکند و به سوالات زیادی پاسخ دهد.

سال گذشته همه کانادایی‌ها در سرشماری شرکت کردند. حالا نتایج مربوط به بازار کار و همچنین نقش مهاجران در این بازار منتشر شده است.

این گزارش به صورت خلاصه درباره وضعیت بازار کار کانادا و به خصوص شرایط کار مهاجران توضیحاتی می‌دهد که جدیدترین و جامع‌ترین گزارش رسمی در نوع خود است.

بالاخره آمار سرشماری مربوط به وضعیت کار مهاجران در کانادا منتشر شد و یافته‌ها از سراسر کانادا نشان می‌دهد نزدیک به یک چهارم نیروی کار در سال ۲۰۱۶، مهاجران بوده‌اند. این مطلب از سایت آتش برداشته شده است.

پیش از بررسی وضعیت نیروی کار مهاجر در کانادا، باید بدانیم در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶، حدود دو سوم از رشد جمعیت کانادا در نتیجه‌ی افزایش مهاجرت اتفاق افتاد. به همین دلیل در یک دهه گذشته نیروی کار در نتیجه‌ی افزایش مهاجرت رشد پیدا کرد، به شکلی که در سال ۲۰۱۶، مهاجران ۸ / ۲۳ درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دادند. این رقم در سال ۲۰۰۶ معادل ۲ / ۲۱ درصد بود.

نیمی از نیروی کار تورنتو مهاجر است

آمارهای جدید نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶، نیمی از نیروی کار موجود در منطقه‌ی آماری کلانشهر تورنتو را مهاجران تشکیل می‌داده‌اند. منطقه‌ی آماری کلانشهر ونکوور با ۲ / ۴۳ درصد نیروی کار مهاجر در مقام دوم و کلگری با ۵ / ۳۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

در ماه می ۲۰۱۶، از میان مهاجران جدید ۲۵ تا ۵۴ ساله، ۵ / ۶۸ درصد شاغل بودند، در حالی که نرخ اشتغال برای مهاجرانی که در همین گروه سنی بودند و بیشتر از پنج سال از مهاجرت آنها می‌گذشت، ۵ / ۷۹ درصد و برای افراد متولد کانادا ۸۲ درصد بود. در میان مهاجران جدید این گروه سنی، ۶ / ۷۹ درصد از مردان و ۶ / ۵۸ درصد از زنان شاغل بودند.

شرایط کار مهاجران جدید بهتر شده است

با وجود آنکه نرخ اشتغال برای مهاجران جدید در سنین اشتغال (بین ۲۵ تا ۵۴ سال)، پایین‌تر از سایر مهاجران و متولدان کانادا بود، این نرخ از ۱ / ۶۷ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۵ / ۶۸ درصد در ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است؛ این یعنی در طول ۱۰ سال گذشته، مهاجران جدید بیشتر توانسته‌اند در کانادا مشغول به کار شوند.

نرخ اشتغال برای زنان مهاجر جدید در سنین اشتغال، از ۸ / ۵۶ درصد در ۲۰۰۶ به ۶ / ۵۸ درصد در ۲۰۱۶ و برای مردان مهاجر جدید، از ۷ / ۷۸ درصد به ۶ / ۷۹ درصد افزایش یافته است. در مقابل، نرخ اشتغال برای مردان متولد کانادا در سنین اشتغال و همچنین برای مردان و زنان مهاجر قدیمی، در طی ۱۰ سال گذشته کاهش داشته است.

نرخ اشتغال در میان مهاجران ۲۵ تا ۵۴ ساله‌ی جدید (یعنی آنهایی که در پنج سال گذشته به کانادا آمده‌اند) به میزان ۵ / ۶۸ درصد بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۰۶ با ۶۷ درصد، اندکی افزایش نشان می‌دهد. در همین فاصله‌ی زمانی، نرخ اشتغال برای افراد ۲۵ تا ۵۴ ساله‌ای که در کانادا به دنیا آمده بودند، یا از زمان مهاجرت آنها بیشتر از پنج سال می‌گذشت، اندکی کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵، تعداد کمتری از مردان و زنان ۲۵ تا ۵۴ ساله به طور تمام‌وقت در طول سال مشغول به کار بودند.

یک تغییر بزرگ؛ از تمام‌وقت به پاره‌وقت

نتایج سرشماری نشان می‌دهد در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، تغییری کلی صورت پذیرفته است. بنابراین تغییر شیوه کار کردن کانادایی‌ها از اشتغال تمام‌وقت در تمام سال، به شغل‌های پاره‌وقت در پاره‌ای از سال تغییر کرده است.

این جابجایی (تمام‌وقت به پاره‌وقت) به دلیل ترکیبی از تغییرات اجتماعی و اقتصادی، همچون بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ و ظهور فناوری‌های اتوماسیون، اتفاق افتاده؛ رویدادی که در بازار نیروی انسانی نیز تاثیرگذار بوده است. این مساله همچنین باعث شده برنامه‌های کاری سنتی به وضعیتی انعطاف‌پذیر تغییر کند و کانادایی‌ها انتخاب‌های شخصی بیشتری داشته باشند.

رکورد کمترین میزان کار تمام‌وقت در تاریخ کانادا

در سال ۲۰۱۵، حدود ۲ / ۵۶ درصد از مردان ۲۵ تا ۵۴ ساله به طور تمام‌وقت در تمام طول سال مشغول به کار بوده‌اند، که کمترین میزان از سال ۱۹۸۰، به شمار می‌آید. این مطلب بدون اجازه از سایت آتش برداشته شده است.

نسبت زنان ۲۵ تا ۵۴ ساله‌ای نیز که به صورت تمام‌وقت در تمام سال کار می‌کردند، کاهش یافته است، اما به میزان کمتری.

در سال ۲۰۱۵، حدود ۷ / ۴۳ درصد از زنان در این گروه سنی به صورت تمام‌وقت در تمام سال کار می‌کردند که نسبت به سال ۲۰۰۵ با ۴ / ۶۴ درصد، کاهش نشان می‌دهد.

کهنسالان بیشتر از گذشته کار می‌کنند

آمارهای سرشماری کانادا نشان می‌دهد تعداد افرادی که بعد از سن ۶۵ سالگی مشغول به کار هستند، در حال افزایش است. طبق گزارش‌ها، تقریبا از هر پنج کانادایی ۶۵ ساله و بالاتر، یک نفر در مقطعی از سال ۲۰۱۵ مشغول به کار بوده است. این رقم حدودا دو برابر میزان سال ۱۹۹۵ است. در سال ۲۰۱۵، حدود ۹ / ۵ درصد از سالمندان در تمام سال به طور تمام وقت مشغول به کار بوده‌اند که بالاترین میزان از هنگام ثبت آمارگیری سال ۱۹۸۱ به شمار می‌آید.

از سویی دیگر، تعداد مردانی که در سنین اشتغال هستند و در تمام طول سال کار می‌کنند، کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۵، حدود ۲ / ۵۶ درصد از مردان ۲۵ تا ۵۴ ساله به طور تمام‌وقت در تمام طول سال مشغول به کار بوده‌اند، که کمترین میزان از سال ۱۹۸۰، به شمار می‌آید. این مطلب بدون اجازه از سایت آتش برداشته شده است.

این رقم در یک دهه پیش ۳ / ۶۳ درصد بود. ضمن اینکه نسبت زنان ۲۵ تا ۵۴ ساله نیز که به طور تمام‌وقت در تمام طول سال مشغول به کار هستند، کاهش یافته است. البته این میزان به نسبت مردان کمتر است.

رشد اشتغال در حوزه‌ی فناوری‌های سطح بالا

روندهای در حال ظهور عرصه‌ی فناوری، در بازار کار کانادا نیز انعکاس یافته است. اشتغال افراد صاحب مهارت در حوزه‌ی سیستم‌های اطلاعاتی و کامپیوتری، در سال ۲۰۱۶ با رشد ۸ / ۱۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۶ به ۳۵۳٬۵۵۰ شغل رسید که به معنای ایجاد ۵۶,۰۰۰ شغل جدید است و ۱ / ۲ درصد از کل اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد.

77 درصد از شغل‌های حوزه‌ی سیستم‌های اطلاعاتی و کامپیوتری را مردان در اختیار دارند که اندکی بیش از سهم ۲ / ۷۴ درصدی آنها در سال ۲۰۰۶ است. میانگین سنی افراد شاغل در این حوزه 41  سال است، که از ۷ / ۳۴ سال برای طراحان و توسعه‌دهندگان وب تا ۶ / ۴۳ درصد برای تحلیل‌گران و مشاوران سیستم‌های اطلاعاتی و همچنین تحلیل‌گران پایگاه داده و مدیران داده را شامل می‌شود.

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۸ در شماره ۱۱۸ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا