Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتمهاجرت نیروهای متخصص

فهرست مشاغلی که دارندگان آنها آسان‌تر می‌توانند به کانادا مهاجرت کنند

قبل از اقدام به مهاجرت باید تحقیق جامعی انجام دهید و ببینید آیا شغل و مهارت شما در استان‌های مختلف کانادا مورد نیاز هست یا خیر؟

این که هر کسی رویای مهاجرت در سر دارد، با هر نوع توانایی و مهارتی که دارد دل به دریا بزند و یک شهر یا استان را برای اقامت انتخاب کند، اصلا عقلانی و منطقی نیست. دلیلش هم ساده است؛ چون هر استانی در کانادا براساس شرایط و قوانین خود نیاز به نیروهای کاری با تخصص‌ها و مهارت‌های خاص دارد.

بنابراین، کسانی که تصمیم دارند برای اقامت دائم کانادا درخواست بدهند، قبل از هر چیز باید از سیر تا پیاز این موضوع سر در بیاورند و ببینند هر استانی، داشتن چه مشاغل و مهارت‌هایی را برای مهاجران در اولویت قرار داده است. خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند دید خوبی نسبت به این مساله به دست بیاورید و بی گدار به آب نزنید.

متقاضیان مهاجرت که در هر شغلِ نیازمند به مهارت، تجربه کاری داشته باشند، ممکن است از طریق سیستم اکسپرس انتری Express Entry دعوت شوند تا برای اقامت دائم کانادا درخواست بدهند؛ اما داشتن تجربه‌ در برخی کارهای به‌خصوص، می‌تواند در سطح استانی یک مزیت محسوب شود.

مسیرهای اصلی برای به دست آوردن اقامت دائم کانادا

کانادا هم در سطح استانی و هم در سطح فدرال، دارای مسیرهای مهاجرت اقتصادی است که هرکدام از آنها معیارهای خاص خود را برای تجربه کاری دارند. کلاس کارگران ماهر فدرال Federal Skilled Worker، کلاس پیشه‌وران ماهر فدرال Federal Skilled Trades و کلاس تجربه کانادایی Canadian Experience، سه مسیر اصلی فدرال برای به دست آوردن اقامت دائم کانادا هستند.

نکاتی که سیستم رتبه‌بندی اکسپرس انتری مدنظر قرار می‌دهد

سیستم جامع رتبه‌بندی اکسپرس انتری Comprehensive Ranking System – CRS که تعیین‌کننده موقعیت متقاضیان در میان دسته افراد زبده و کارآزموده Pool است، صرفا مقدار تجربه کاری تمام‌وقت، یا معادل نیمه‌وقت آن و اینکه شغل مورد نظر نیازمند به مهارت هست یا خیر، را مدنظر قرار می‌دهد.

 

شغل‌هایی که واجد شرایط قرار گرفتن در سیستم اکسپرس انتری هستند

شغل‌های واجد شرایط، آنهایی هستند که تحت طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا National Occupational Classification – NOC، رتبه مهارت نوع صفر (مدیریتی)، سطح مهارتی A (حرفه‌ای) یا سطح مهارتی B (فنی) دریافت کرده باشند.
بنابراین شغل فعلی متقاضی، برای مثال آرشیتکت، توسط CRS مدنظر قرار نمی‌گیرد و تأثیری در دعوت یا عدم دعوت از افراد برای درخواست اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری ندارد.

 

برنامه‌هایی که تجربه کاری در یک شغل خاص را ملاک قرار می‌دهند

در تعدادی از جریان‌های streams استانی، که برخی از آنها به سیستم اکسپرس انتری متصل هستند، تجربه کاری در یک شغل خاص مورد نیاز است. این جریان‌ها به استان‌ها و قلمروهای مشارکت‌کننده اجازه می‌دهند تا کارگران خارجی دارای تجربه کاری مورد نیاز را برای اقامت دائم کانادا نامزد کنند.

بسیاری از آنها بر مبنای سیستم ابراز تمایل عمل می‌کنند، که از همه متقاضیان ـ از جمله متقاضیان اکسپرس انتری ـ می‌خواهد که پروفایلی را نزد برنامه استانی متقاضی مورد نظر، به ثبت برسانند.

 

متقاضیان که دعوت از آنها برای درخواست اقامت دائم، تضمین شده است

متقاضیان اکسپرس انتری که تقاضای استانی نیز داشته باشند، ۶۰۰ امتیاز اضافی در CRS خود دریافت می‌کنند که عملا دعوت از آنها را برای درخواست اقامت دائم کانادا در قرعه‌کشی بعدی pool اکسپرس انتری تضمین می‌کند.

 

فهرستی از مشاغل موردنیاز در هر یک از استان‌ها

تقریبا تمامی استان‌های کانادا دست‌کم یک استریم مهاجرتی دارند که از فهرستی از مشاغل مورد تقاضا برای تعیین واجد شرایط بودن افراد، استفاده می‌کند.

این فهرست‌ها بر مبنای نیازها و فرصت‌های فعلی بازار کار در استان‌های مربوطه تنظیم می‌شوند و ـ همانطور که این ماه دو بار درباره فهرست مشاغل مورد نیاز ساسکاچوان مشاهده کردیم ـ ممکن است بدون هشدار قبلی دچار تغییر گردند. اینها چند نمونه پرطرفدار از استریم‌های معرفی استانی هستند که به تجربه‌های کاری مشخصی نیاز دارند:

  • بریتیش‌کلمبیا: Tech Pilot (پایلوت فناوری)
  • آلبرتا: Alberta Opportunity Stream (استریم فرصت آلبرتا)
  • ساسکاچوان: International Skilled Worker (کارگر ماهر بین‌المللی) ــ زیر مجموعه‌های Express Entry و Occupation in-Demand (شغل مورد تقاضا)
  • منیتوبا: Skilled Worker Oversees (کارگر ماهر خارجی)
  • انتاریو: Employer Job Offer (پیشنهاد شغل کارفرما): In-Demand Skills Stream (استریم مهارت‌های مورد تقاضا)
  • نیوبرانزویک: Express Entry Labour Market Stream (استریم نیروی کار اکسپرس انتری)‌ (بعضی از اوقات، نه همیشه)
  • نووا اسکوشیا: Demand (تقاضا) ــ Express Entry (طبقه‌بندی B)

 

شغل‌های مشترک در فهرست‌ها

مشاغل مورد نظر در این فهرست‌ها متفاوت هستند، اما برخی از شغل‌ها در چند فهرست به طور مشترک وجود داشته است:

  • تکنیسین‌ها و دفتردارهای حسابداری (NOC 1311)
  • دستیاران اداری (NOC 1241)
  • برنامه‌نویسان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان رسانه‌های تعاملی (NOC 2174)
  • کارکنان خدمات اجتماعی و کامیونیتی (NOC 4212)
  • معلمان کلاس‌های پایین مقطع ابتدایی Early childhood educators NOC 4214
  • مشاغل حوزه فناوری

رده اختصاصی Tech Pilot در بریتیش‌کلمبیا مثالی از اهمیت یافتن فزاینده مشاغل مرتبط با فناوری در کاناداست.

 

اهمیت داشتن تجربه کاری

داشتن تجربه کاری در یکی از ۲۹ شغل مورد تقاضای مرتبط با فناوری تعیین شده در این پایلوت، از جمله الزامات اصلی برای واجد شرایط شدن در این برنامه است؛ برنامه‌ای که مسیری سریع برای مهاجرت دائمی کارگران خارجی و دانشجویان بین‌المللی، که بسیاری از آنها متقاضی اکسپرس انتری نیز هستند، به شمار می‌آید.

فهرست بریتیش‌کلمبیا بازتاب‌دهنده تقاضای واقعی استان به نیروی کار براساس تحقیقات بازار کاری است که توسط انجمن فناوری بریتیش‌کلمبیا و کمیسیون اقتصادی ونکوور صورت گرفته است. مشاغل مرتبط با فناوری در فهرست مشاغل مورد تقاضای منیتوبا نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.

تجربه کار واجد شرایط در یکی از مشاغل موجود در این فهرست، از جمله موارد الزامی برای استریم کارگران ماهر خارجی به شمار می‌آید، که در میان فعال‌ترین مسیرهای استانی کانادا تا به اینجای سال جای داشته است و متقاضیان اکسپرس انتری را به شکلی منظم، دعوت می‌کند.

 

پیش‌بینی یک استریم مهاجرتی خاص برای کارکنان بخش فناوری

انتاریو اخیرا اعلام کرد که یک استریم مهاجرتی اختصاصی برای کارکنان بخش فناوری ایجاد خواهد کرد، اما جزئیات مربوط به معیارهای آن یا اینکه آیا شغل‌های خاصی را هدف قرار خواهد داد یا خیر، منتشر نشده است.

 

قرعه‌کشی‌هایی برای تعیین مشاغل خاص در استان‌های مختلف

تعدادی از استریم‌های استانی، قرعه‌کشی‌هایی را نیز برای تعیین مشاغل خاص برگزار کرده‌اند. استریم اولویت‌های بازار کار نووا اسکوشیا، مرتبط با اکسپرس انتری، به همین منظور ایجاد شده است و به استان اجازه می‌دهد که مخزن اکسپرس انتری را به دنبال متقاضیان با تجربه‌های کاری مورد نیاز، جستجو نماید.

از زمان اجرای این استریم در آگوست ۲۰۱۸، نووا اسکوشیا قرعه‌کشی‌های هدفمندی را برای معلمان و دستیاران مقاطع پایین ابتدایی و حساب‌رسان و حسابداران مالی برگزار کرده است.

نیوبرانزویک نیز پروفایل متقاضیان دارای تجربه در مشاغل خاص را از طریق استریم بازار کار اکسپرس انتری، پذیرفته است. برنامه تقاضای استانی نیوبرانزویک فهرستی از مشاغل خاص را به کار گرفته است، که شامل یک قرعه‌کشی در جولای گذشته بود و طیفی از مشاغل مرتبط با فناوری را هدف قرار می‌دهد.

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹ در شماره ۲۲۳ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا