Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
مهاجرت نیروهای متخصص

همه آنچه باید درباره سیستم جدید دولت کبک برای مهاجرت نیروی کار ماهر بدانید

زمان رسیدگی به پرونده مهاجرت نیروی کار ماهر به استان کبک الان ۳۷ ماه است که با قانون جدید مهاجرت استان این مدت به زیر یک سال کاهش می‌یابد

اداره مهاجرت کبک این ماه برنامه جدیدی برای جذب نیروی کار ماهر اعلام کرده که تفاوت‌های زیادی با سیستم پیشین دارد. در این سیستم جدید که عنوان آن  Expression of Interest است، دیگر اولویت با کسانی نیست که زودتر ثبت‌نام کرده‌اند بلکه داوطلبان براساس امتیاز رتبه‌بندی می‌شوند.

براساس این برنامه جدید که از دوم آگوست اجرا می‌شود متقاضیان می‌بایستی برای اقدام به تشکیل پرونده، یک پروفایل آنلاین  Expression of Interest – EOI تشکیل بدهند.

این مطلب به نکات مهم سیستم جدید جذب نیروی کار ماهر در استان کبک می‌پردازد.

شرط اولیه برای ثبت پروفایل در EOI، داشتن ۱۸ سال تمام است.

David Heurtel
David Heurtel

مهم‌ترین عوامل و معیارهایی که در رتبه‌بندی افراد تاثیر دارند عبارتند از:

  • سابقه کار
  • میزان مهارت
  • تحصیلات و آموزش
  • دانستن زبان انگلیسی یا فرانسه
  • خودکفایی مالی
  • داشتن پیشنهاد کار

برخی از امتیازات در سیستم جدید معادل امتیازات همین سیستم فعلی است و تنها امتیاز داشتن پیشنهاد کار از ۱۰ به ۱۴ افزایش یافته است.

البته شرط لازم برای پذیرفته شدن پروفایل، داشتن حداقل دو امتیاز تحصیلی، معادل دیپلم دبیرستان، و یک امتیاز هم در بخش خودکفایی مالی است.

در مرحله‌ی بعد، پروفایل‌هایی که دو شرط اولیه تحصیلات و خودکفایی مالی را داشته باشند، باید بتوانند در بخش Employability یا «قابلیت جذب بازار»  ۴۳ امتیاز کسب کنند. این ۴۳ امتیاز براساس شرایط زیر باید کسب شود:

  • تحصیلات و آموزش
  • سابقه کار
  • سن
  • تسلط بر زبان
  • مدت زمان اقامت در کبک

پیشنهاد کاری معتبر: البته این مورد الزامی نیست، ولی امتیاز مضاعفی محسوب می‌شود

برای کسانی که متاهل هستند یا شریک زندگی دارند حداقل امتیاز در همین بخش «قابلیت جذب بازار»، ۵۲ است که علاوه بر شش مورد بالا، سه مورد هم برای همسر در نظر گرفته می‌شود.

  • تحصیلات و آموزش
  • سابقه کار
  • تسلط بر زبان

در مرحله سوم کسانی که دارای حداقل شرایط لازم برای بخش «قابلیت جذب بازار» هستند، باید در گروه دیگری از معیارها که Selection نامیده می‌شود بتوانند امتیاز خود را به ۵۰ و اگر همسر یا شریک زندگی دارند به ۵۹ امتیاز برسانند. معیارهای این مرحله شامل شرایط فرزندان و خودکفایی مالی است.

احراز امتیازات الزما منجر به دعوت نمی‌شود

باید در نظر داشت که کسب این ۵۰ امتیاز یا ۵۹ برای افراد متاهل، الزاما به این معنا نیست که از متقاضی برای Quebec Selection Certificate یا همان Certificate de selection du Quebec – CSQ دعوت به عمل خواهد آمد.

تغییراتی که در قانون مهاجرت استان کبک صورت گرفته تصریح می‌کند که ممکن است از متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند دعوت به‌عمل بیاید، اما این احتمال هم هست که معیارها و یا ضوابط دیگری هم برای گزینش در نظر گرفته شود.

بند ۴۴ قانون جدید تصریح دارد: «معیارهای مربوط به توانایی کارگر خارجی برای اقامت یا اسکان موفقیت‌آمیز در استان کبک نظیر شغل، حرفه یا مهارت ممکن است به‌عنوان عاملی باشد که برای دعوت از متقاضی درنظر گرفته می‌شود.» عوامل دیگری که بر دعوت تاثیر دارد عبارت است از:

  • مقصد یا منطقه مورد نظر متقاضی برای اسکان در استان کبک
  • شهروند کشور یا منطقه‌ای بودن که مبتلا به فاجعه‌ی انسانی است

اظهارات وزیر مهاجرت کبک درباره نیازهای استان به نیروی کار ماهر

دیوید هرتل، وزیر مهاجرت کبک در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌ها اعلام کرده که اشتغال متقاضیان در مشاغلی که کبک با کمبود نیرو مواجه است، در این سیستم اولویت خواهد داشت دولت لیبرال کبک با اصلاح سیستم مهاجرت خود می‌کوشد تا کمبودهای نیروی کار ماهر خود را برطرف کند. وزیر مهاجرت می‌گوید کمبود نیروی انسانی در این استان طی ۱۰ سال آینده باعث یک میلیون فرصت شغلی بدون متصدی خواهد بود.

متقاضیانی که از آنها دعوت شود تا برای CSQ اقدام کنند ۹۰ روز فرصت خواهند داشت تا مدارک خود را بفرستند.

هرتل وزیر مهاجرت گفته است که با این تغییرات زمان رسیدگی به درخواست‌های CSQ از متقاضیان QSWP به زیر یک سال کاهش خواهد یافت. در حال حاضر رسیدگی به تقاضاهایی که در سال ۲۰۱۷ دریافت شده ۳۲ ماه طول می‌کشد.

یادآور می‌شود افرادی که CSQ دریافت کنند می‌توانند درخواست خود را برای دریافت اقامت دائم، به وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ارسال کنند.

جدول امتیازات متقاضیان

  معیار

  امتیاز

سطح تحصیلات

حداکثر ۱۴ امتیاز؛ حداقل ۲ امتیاز

حوزه تخصصی آموزش

حداکثر ۱۲ امتیاز

پیشینه کار

حداکثر ۸ امتیاز

سن

حداکثر ۱۶ امتیاز

تسلط بر زبان

حداکثر ۲۲ امتیاز

داشتن اقامت و خانواده در استان کبک

حداکثر ۸ امتیاز

خصوصیات همسر/شریک زندگی

حداکثر ۱۷ امتیاز

داشتن پیشنهاد کاری معتبر

حداکثر ۱۴ امتیاز

همراهی فرزندان

حداکثر ۸ امتیاز

خودکفایی مالی

۱ امتیاز

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۱۸ در شماره ۱۵۲ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا