Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتمهاجرت نیروهای متخصص

مهاجران PNP و CEC؛ عملکرد آنان در بازار کار کانادا چگونه است؟

به تازگی اداره آمار کانادا مطالعه‌ای انجام داده است که نتایج آن نشان می‌دهد وضعیت اشتغال مهاجران PNP و CEC در بازار کار کانادا با سایر گروه‌های مهاجرتی تفاوت‌هایی دارد. در این مطالعه، به دلایل این موضوع نیز پرداخته شده است.

مطالعه‌ای که توسط اداره آمار کانادا، Statistics Canada با همکاری اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) انجام گرفته، نشان می‌دهد که آن دسته از مهاجرانی که از طریق برنامه نامزدی استانی (PNP) و برنامه تجربه کانادایی (CEC) موفق به دریافت اقامت دائم کانادا می‌شوند، در مقایسه با کسانی که از طریق برنامه نیروی کار ماهر خارجی (FSWP) و برنامه نیروی کار ماهر کبک (QSWP) مهاجرت می‌کنند، شرایط بهتری در بازار کار دارند.  

در ماه آگوست، اداره آمار کانادا نتایج دو مورد از تحقیقات جدید خود را منتشر کرد. تحقیق دوم در رابطه با این موضوع است که استخدام از قبل تعیین‌شده و داشتن سابقه کار در کانادا چه تأثیری در شرایط اقتصادی مهاجران دارد. 

چرا مهاجران PNP و CEC دارای وضعیت بهتری در بازار کار کانادا هستند؟ 

دلیل بازدهی بهتر مهاجران PNP و CEC در بازار کار کانادا این است که آنها قبل از گرفتن  اقامت دائم، به‌عنوان نیروی کار خارجی موقت، در بازار کار کانادا مشغول فعالیت بودند. به همین دلیل، به نگرش مناسبی در رابطه با آنچه بازار کار از آنها انتظار دارد، دست پیدا کرده‌اند.  

از طرف دیگر، تعداد زیادی از نیروی کار موقت خارجی در کانادا، دانشجویان بین‌المللی بوده‌اند که توانسته‌اند مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) را به دست بیاورند. به همین دلیل، قبل از گرفتن اقامت دائم، چندین سال در کانادا زندگی کرده‌اند. این موضوع باعث شده آنها از انتظارات و دیدگاه‌های کارفرمایان کانادایی به خوبی آگاه باشند. همچنین، مهارت‌های زبانی آنها بهتر شده است.  

این موضوع نشان می‌دهد که تحصیل در کانادا به دلایل مختلفی از جمله کسب مدرک با کیفیت بالا، به دست آوردن سابقه کاری کانادایی و همچنین، کسب نتایج بهتر پس از گرفتن اقامت دائم، می‌تواند مسیر بهتری نسبت به افرادی باشد که در کانادا تحصیل نکرده‌اند.  

از سوی دیگر، نتایج این مطالعه نشان داد که دو سوم از ساکنان دائمی انتخاب‌شده از طریق PNP و همچنین، همه کسانی که از طریق CEC انتخاب شده‌اند، نیروی کار خارجی موقت هستند. این در حالی است که نیروی کار خارجی موقت، فقط یک‌ چهارم از افرادی که از طریق FSWP یا QSWP انتخاب شده‌اند را تشکیل می‌دهند.

 

اهمیتی که داشتن سابقه کار کانادایی برای مهاجرت دارد

ذکر این نکته ضروری است که داشتن سابقه کار کانادایی اهمیت زیادی برای مهاجرت پیدا کرده است. نتایج تحقیقات نیز بیانگر این موضوع هستند که داشتن این سابقه، یک شاخص قدرتمند برای ادغام سریع متقاضیان مهاجرت در بازار کار کاناداست. 

 

آمارهایی از وضعیت اشتغال و درآمد مهاجران PNP و مهاجران CEC

اکثریت قریب به اتفاق مهاجران PNP یعنی ۹۳ درصد از آنها و همچنین، ۹۵ درصد از مهاجران CEC توانستند در اولین سال پس از کسب اقامت دائم، کار پیدا کنند. این رقم برای مهاجران FSWP کمتر از ۸۰ درصد است. 

از آنجایی که بسیاری از مهاجران PNP و CEC قبل از اقدام به مهاجرت، در کانادا سابقه کار داشته‌اند، درآمد آنها نسبت به مهاجران FSWP، به‌ویژه در چند سال اول اقامت دائم خود، بیشتر است. 

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند، مهاجران CEC در اولین سال پس از اقامت دائم خود، ۵۶ درصد بیشتر از مهاجران FSWP درآمد به دست آورده‌اند. تا سال پنجم مهاجرت نیز، مهاجران CEC به میزان ۳۰ درصد بیشتر از مهاجران FSWP درآمد دارند.

مهاجران PNP نیز در سال اول درآمد بالاتری داشتند. با این حال، آنها تا پنجمین سال پس از مهاجرت، از مهاجران FSWP درآمد بسیار کمتری داشتند.

 

مهاجران PNP بیشتر برای مشاغل با مهارت کم یا مهارت متوسط انتخاب می‌شوند

یکی از دلایلی که باعث این اتفاق شده این است که مهاجران PNP بیشتر برای مشاغل با مهارت کم یا مهارت متوسط انتخاب می‌شوند و چنین مشاغلی نیز رشد کندتری نسبت به مشاغل دارای مهارت بالا دارند. 

 

مزیت‌هایی که مهاجران FSWP دارند

البته، مهاجران FSWP هنوز هم در بازار کار به خوبی فعالیت می‌کنند. تحقیقات قبلی حاکی از آن است که این افراد در بازار کار کانادا به سرعت ادغام می‌شوند. 

این مساله به این دلیل است که آنها دارای مزیت‌های مهمی مانند مهارت‌های زبانی و تحصیلات بالا هستند. از سوی دیگر، آنها بعد از گذشت چندین سال، نسبت به جمعیت کانادا عملکرد بهتری دارند. 

نکته مهم دیگر این است که این مطالعه، مهاجران طبقه اقتصادی را بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ در نظر گرفته است.  

 

وضعیت اقتصادی مهاجران FSWP در آینده چگونه خواهد بود؟ 

از آن‌جایی که Express Entry در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و اطلاعات بازار کار در این زمینه به اندازه گروه‌های قبلی مهاجر، جامعیت ندارد، این امکان وجود دارد که با توجه به ماهیت رقابتی Express Entry، مهاجران FSWP در آینده وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به گروه‌های قبلی مهاجران داشته باشند. 

 

مطالعات نشان می‌دهند که این دسته از مهاجران، نتایج بهتری در بازار کار خواهند داشت

مطالعه دوم نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد افرادی که دارای سابقه کار کانادایی هستند، نسبت به اشتغال از پیش تعیین‌شده، نتایج بهتری در بازار کار داشته‌اند. آن‌طور که از آمارها برمی‌آید مهاجران اقتصادی که قبل از دریافت اقامت دائم، تجربه کار در کانادا را داشتند، عملکرد آنها به میزان ۸ درصد بهتر از کسانی بوده که سابقه کار در کانادا را نداشتند.  

مهاجرانی که مشاغل از پیش تعیین‌شده داشتند، در ۲ سال اول پس از اقامت دائم خود، ۱۵ درصد بیشتر از سایر مهاجران، درآمد کسب کرده‌اند.

این مساله نشان می‌دهد که چرا به متقاضیان مهاجرت که پیشنهاد شغلی از قبل تعیین‌شده دارند، بسته به سابقه موقعیت ارائه شده، بین ۵۰ تا ۲۰۰ امتیاز سیستم جامع رتبه‌بندی فوق‌العاده (CRS) تعلق می‌گیرد.  

CRS سیستم امتیازی است که توسط سیستم Express Entry برای ارزیابی داوطلبانی که برای یکی از برنامه‌های مهاجرت اقتصادی کانادا (FSWP، PNP و CEC و غیره) درخواست می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، مهاجرانی که قبل از گرفتن اقامت دائم در کانادا درآمد بالایی داشتند، تقریبا ۲ برابر بیشتر از کسانی که هیچ‌گونه سابقه کاری کانادایی ندارند، درآمد کسب می‌کنند.

به‌طور کلی، سابقه کار کانادا و همچنین اشتغال از قبل تعیین‌شده، شاخص‌های مهمی برای نتایج بازار کار هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا