Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرت

کاهش جمعیت کانادا را تهدید می‌کند، تنها راه حل مهاجران هستند

کانادا، اگر مهاجرت نداشته باشد، با مشکل جدی جمعیتی روبرو خواهد شد. بالا رفتن سن ازدواج، کاهش نرخ باروری زنان و حضور فعال‌تر زنان در بازار کار همه باعث شده تا کانادا با مشکل پیر شدن جمعیت مواجه باشد.

۶۰ سال پیش در ازای هر ۱۰۰۰ نفر زن، سالانه ۲۳۴ کودک به دنیا می‌آمد، اما حالا این رقم به ۳۲ نوزاد رسیده است.

از سوی دیگر آن طور که پریا اسکوئی مشاور رسمی مهاجرت در کانادا می‌گوید، زنان حضور فعال‌تری در بازار کار کانادا یافته‌اند، به طوری که در سال ۱۹۵۹ تنها ۲۲ درصد زنان در بازار کانادا حضور داشتند، اما این آمار طی ۶۰ سال به ۸۴ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

عامل موثر دیگر در این زمینه این است که فقط در ده سال آینده، حدود ۹ میلیون میانسال در کانادا، به سن بازنشستگی می‌رسند.

همه این عوامل باعث شده تا کانادا بیش از هر زمان دیگری اکنون به مهاجرت انسانی نیاز داشته باشد. به همین خاطر هم هست که ماه گذشته کانادا یک برنامه سه ساله مهاجرت برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ را اعلام کرد. کانادا براساس این برنامه قصد دارد سالانه ۴۰۰ هزار مهاجر تازه را جذب کند.

سایت IC Mohajer که مهاجرت ایرانیان به کانادا و زندگی در مهاجرت را دنبال می‌کند از کاهش نرخ باروری در کانادا و نیاز این کشور به مهاجرت گزارش می‌دهد.

 

اطلاعات تازه اداره آمار کانادا Statistics Canada نشان می‌دهد که نرخ زاد و ولد در کانادا طی سال گذشته با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است.

پائین بودن میزان زاد و ولد، یکی از دلایل اصلی این بود که کانادا یک ماه پیش یک برنامه سه ساله مهاجرت برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ را اعلام کند. کانادا براساس این برنامه قصد دارد سالانه ۴۰۰ هزار مهاجر تازه را جذب کند.

میزان باروری زنان در کانادا در سال ۲۰۱۹، برابر با ۱.۴۷ بوده یعنی هر زن که در سن باروری است به طور متوسط ۱.۴۷ زایمان داشته است. این در حالی است که هر جمعیتی نیاز دارد تا هر زن حداقل ۲.۱ زایمان موفق داشته باشد.

کانادا طی ۵۰ سال گذشته حتی به این میزان ۲.۱ نرخ باروری نزدیک هم نشده است. به این ترتیب تعداد نوزادانی که هر سال در کانادا به دنیا می‌آیند، برای جایگزین شدن افرادی که می‌میرند، کافی نیست.

در سال گذشته، ۳۷۲ هزار نوزاد، در کانادا به دنیا آمد که نسبت تولد نوزدان پسر نسبت به دختر ۵۱.۳ بوده است.

اما کرونا چه تاثیری در این روند داشته است؟ پریا اسکوئی مشاور رسمی امور مهاجرت کانادا می‌گوید: «برای فهمیدن اینکه آیا همه‌گیری کرونا تاثیری در زاد و ولد داشته، باید تا ماه‌های جولای و آگوست سال بعد یعنی ۲۰۲۱ صبر کنیم، چون کانادا همیشه در این ماه‌ها بیشترین میزان باروری را شاهد بوده است.»

گزارش دیگری از اداره آمار کانادا نشان می‌دهد که ظاهرا همه‌گیری کرونا، در زاد و ولد و باروری جامعه کانادا بی‌تاثیر نبوده است. همچنین اگر قرار بود سطح مهاجرت کاهش پیدا کند، برای اهمیت رشد جمعیت، بایستی اهمیت نرخ باروری افزایش پیدا می‌کرد.

حدود ۸۰ درصد رشد جمعیت کانادا در سال ۲۰۱۹، به خاطر مهاجرت افراد غیرکانادایی بوده است. آمار یک ساله جولای ۲۰۱۸ تا جولای ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که افزایش طبیعی جمعیت کانادا ۸۵٫۲۴۶ نفر بوده است. طی همین مدت بیش از ۳۰۰ هزار نفر با مهاجرت به کانادا باعث افزایش جمعیت این کشور شده‌اند. سهم مهاجران در این افزایش جمعیت ۷۹ درصد بوده است.

خانم اسکوئی در این باره نتیجه‌گیری می‌کند که مهاجرت تنها گزینه کشور کانادا برای تعادل جمعیتی است، در غیر این صورت با کمبود نیروی کار روبرو خواهد شد.

فقط در ده سال آینده، حدود ۹ میلیون میانسال در کانادا، به سن بازنشستگی می‌رسند. هیئت کنفرانس کانادا می‌گوید که تا سال ۲۰۳۴ مهاجران تنها عامل رشد جمعیت ملی در این کشور خواهند بود. در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۰ مهاجرت ۸۲ درصد رشد جمعیت کانادا را رقم زده است.

از سوی دیگر سن زایمان نخست زنان کانادا رو به افزایش است. متوسط سن نخستین زایمان در کانادا در سال گذشته ۲۹ سال بوده که شش سال نسبت به متوسط سن نخستین زایمان در سال ۱۹۵۹ که ۲۳ سال بوده افزایش یافته است. همین روند را می‌توان در سایر کشورها مانند آمریکا هم مشاهده کرد.

پریا اسکوئی مشاور رسمی امور مهاجرت کانادا به عامل دیگری هم اشاره می‌کند: حضور فعال‌تر زنان در بازار کار: «آمارها نشان می‌دهد که تعداد زنانی که وارد بازار می‌شوند، نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. اطلاعات Labour Force Survey نشان می‌دهد که در سال ۱۹۵۹ تنها ۲۲ درصد زنان در بازار کانادا حضور داشتند، اما این آمار طی ۶۰ سال به ۸۴ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.»

در همین دوره ۶۰ ساله نرخ زایمان در زنان ۲۵ ساله کاهش قابل توجهی یافته است. ۶۰ سال پیش ۴۵ درصد زنان بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی خود مادر می‌شده‌اند، اما همین آمار در سال ۲۰۱۹ به ۱۴ درصد رسیده است.

در سال ۲۰۱۹ بیشترین گروه سنی که تجربه مادر شدن را داشتند در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال بوده‌اند. باز در همان سال از ۱۰۰۰ زن در کانادا، سالانه ۲۳۴ کودک به دنیا می‌آمد ولی این آمار در سال گذشته به ۳۲ نوزاد رسید.

زنان با افزایش سن، به خصوص بعد از ۳۰ سالگی، ریسک بالایی در زایمان دارند، به ویژه اگر این زایمان نخست آنان باشد. یکی از ریسک‌های ناشی از افزایش سن، احتمال دوقلو یا سه قلو بودن نوزادان است.

در سال ۲۰۱۹ حدود ۴.۳ درصد زنانی که برای اولین بار در سن ۴۰ سالگی به بالا مادر شدند،   فرزندان دوقلو یا چندقلو به دنیا آورده‌اند. این آمار برای زنان زیر ۴۰ سال معادل ۱.۶ درصد بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا