Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
داستان مهاجرانمهاجران موفق

مژده پل؛ مهاجر ایرانی‌تباری که حالا رئیس 3M کاناداست

 

داستان زندگی «مژده پل» داستان یک مهاجر ایرانی موفق است که حالا در بالاترین رده‌های مدیریتی کانادا فعالیت می‌کند. او متولد مشهد و بزرگ‌شده تهران است و بعد از تحصیل در آمریکا و رفتن به لندن، حالا چند سالی است به کانادا آمده و توانسته به بالاترین رتبه مدیریتی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های این کشور برسد.

او چندی پیش در دیدار جاستین ترودو از این کمپانی، بخش‌های مختلف توسعه و تحقیق این شرکت را به نخست‌وزیر کانادا معرفی کرد. در این مطلب بیشتر با زندگی این زن موفق ایرانی‌تبار آشنا می‌شویم و می‌بینیم که در کانادا چه می‌کند.

«مژده پل» که بیش از یک سال است به عنوان رئیس شرکت 3M در کانادا شناخته می‌شود، متولد مشهد و بزرگ‌شده تهران است. او بعد از مهاجرت به کانادا، حالا مدیریت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور را برعهده دارد.

دیدار با نخست‌وزیر کانادا

ماه آوریل بود که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا برای بازدید از بخش R&D این شرکت به شهر لندن در استان انتاریو آمد.

مژده پل درباره این دیدار می‌گوید: «باعث افتخار ما بود که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از کمپانی 3M بازدید کرد و با این کار تعهد خود را نسبت به نوآوری و تنوع برای بیزینس‌های کانادایی به نمایش گذاشت. ما موقعیت امروز خود را مدیون بخش R&D و همچنین نهادهایی هستیم که از سوی دولت کمک مالی می‌شوند و با ما همکاری‌های پژوهشی می‌کنند.»

مژده پل مدیرعامل 3M کانادا
مژده پل مدیرعامل 3M کانادا

داستان یک مهاجرت طولانی

اوایل انقلاب بود که مژده برای تحصیل از ایران خارج شد. آمریکا، اولین مقصد مژده پل برای مهاجرت بود. او به آنجا رفت و تحصیل در رشته مهندسی را آغاز کرد. این اتفاق کمی بعد از گروگانگیری در سفارت آمریکا اتفاق افتاد؛ اتفاقی که هنوز هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تاریخی روابط تیره‌وتار ایران و آمریکا به شمار می‌رود.

پدر پل به عنوان مشاور و مترجم در سفارت آمریکا در تهران کار می‌کرد و استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران بود.

پل همیشه در ریاضی استعداد داشت و دوست داشت مهندس بشود. او درباره کودکی‌اش می‌گوید: «پدرم همیشه خواهان ترقی بود و بهترین‌ها را برای فرزندانش می‌خواست. ما با نگرش متفاوتی بزرگ شدیم».

پدر پل در سال ۱۹۸۴ برای مهاجرت به آمریکا به او کمک کرد. خواهرش در آن زمان ساکن آمریکا بود و در دانشگاه لوییس ویل در کنتاکی در رشته مهندسی تحصیل می‌کرد.

پل گرچه در ایران انگلیسی خوانده بود اما نگران پذیرفته شدنش بود. او می‌گوید: «باید بگویم پس از ۳۲ سال حضور در آمریکا هرگز احساس نکردم که به دلیل گذشته‌ام با من بد یا متفاوت برخورد شده است. واقعا شگفت‌زده شدم».

ورود به جنرال الکتریک

او پیش از شروع کار در بخش پلاستیک جنرال الکتریک، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدش را گرفت. مژده پس از آنکه به کارولینای شمالی نقل مکان کرد شغلش را تغییر داد و در یک شرکت تجهیزات پزشکی مشغول به کار شد.

با وجود آنکه سابقه‌ی کاری او در زمینه مهندسی مکانیک بود، اما بخش پزشکی نیز رضایتش را جلب کرد. خودش در این باره می‌گوید: «وقتی برای یک شرکت تجهیزات پزشکی کار می‌کنید سخت است به جای دیگری بروید. حس کمک به بیماران و بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر آنها در شما بوجود می‌آید».

پل مدرک مدیریت اجرایی‌اش را از دانشگاه کارولینای شمالی دریافت کرد و در زمینه‌های متفاوتی از قبیل تولید، بازاریابی و توسعه محصولات مشغول به کار شد.

ورود به کانادا و شرکت 3M

او در سال ۲۰۱۱ در بخش پزشکی 3M استخدام شد. دسترسی جهانی 3M و بخش‌های تجاری گسترده این شرکت پل را تحت تاثیر قرار داد.

گرچه خیلی از ما شرکت 3M را معمولا با محصولاتی مانند نوار چسب و برگه‌های یادداشت می‌شناسیم، اما این شرکت عظیم محصولات و خدمات بسیار متنوعی دارد. این شرکت در بخش پزشکی، محصولات پیشگیری از عفونت، گوشی پزشکی، چسب سرم و سیستم‌های مراقبت از زخم و تحویل دارو را تولید می‌کند.

پل کار خود را از بخش مراقبتی بیماری‌های مزمن شروع کرد، سپس به بخش ایمنی غذا رفت و در نهایت مدیر بخش پیشگیری از عفونت شد.

او می‌گوید با بالا رفتن میانگین سنی جامعه و تاکید بیشتر بر مراقبت خانگی، خدمات پزشکی قابلیت بالایی دارد: «مراقبت‌های بسیاری خارج از فضای بیمارستان صورت می‌گیرد. قابلیت‌های زیادی برای نوآوری وجود دارد».

پس از آن بود که فرصتی برای ریاست 3M Canada بوجود آمد. به گفته ی پل، او در زمان کار در 3M مجبور بود به لندن و سایر بخش‌های کانادا سفر کند و تجربیاتش را افزایش دهد.

مژده درباره این شغل می‌گوید: «این کار فرصتی به من می‌دهد که در صنایع بسیار زیاد دیگری که 3M در آن دخیل است وارد شوم».

موقعیت جدید یک مهاجر ایرانی

پل حالا در سن ۵۴ سالگی در شغل جدیدش در حدود ۱۸۰۰ کارمند کمپانی 3M را رهبری می‌کند. نیمی از کار او در دفتر اصلی لندن و کارخانه و مابقی در فضای کارخانه در Calgary، Milton، Brockville و Perth and Morden در مانیتوباست.

پل می‌گوید شرکت 3M سابقه خوبی در ارتقای مدیران زن دارد، اما انتخاب او به این سمت می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای 3M Canada باشد.

مژده پل می‌گوید: «گروه در اینجا بسیار هیجان‌زده هستند. زن‌هایی را در سالن اصلی دیدم که به من گفتند از بودن من در اینجا خوشحالند. امیدوارم بتوانم الگوی خوبی بوده و با رهبران زنی که انگیزه ی پیشرفت دارند در ارتباط باشم».

همسر مژده، تام، وکیل است و پل او را زمانی که در مینسوتا کار می‌کرد ملاقات کرد. اکثر خواهر و برادرهای او اکنون در آمریکا زندگی می‌کنند. اما مادر و یکی از خواهرانش هنوز ساکن تهران هستند.

آغازی برای یک موفقیت بزرگ

پل زمانی که بخش پزشکی شرکت 3M در سال ۲۰۱۳ ساختمان جدید این بخش را در Tartan Drive به اتمام رساند و ساختمانی پنج طبقه با ۳۰۰۰۰ فوت مربع بیشتر ساخت، زمام امور را در دست گرفت. یک سال بعد، دفتر کوچکتری که در خیابان آکسفورد قرار داشت تخریب شد و کارمندان به Tartan Drive نقل مکان کردند.

به گفته‌ی پل، به دلیل ضعف در محصولات، 3M در بخش نفتی‌اش با چالش‌هایی روبرو است اما این موضوع را می‌توان در بخش‌های دیگری مانند پزشکی و محصولات مصرف کنندگان جبران کرد.

او می‌گوید زمانی زمام امور را در دست گرفته است که 3M Canada در وضعیت خوبی قرار دارد: «چیزی وجود ندارد که بخواهم آن را اصلاح کنم. من اینجا هستم که مسیر پیشرفت را ادامه دهم و تضمین کنم که قدرت فعلی ما از بین نخواهد رفت».

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۸ در شماره ۱۰۸ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا