Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرت

شیوع کرونا و مقررات جدید چه تاثیری بر کسانی دارد که در پروسه مهاجرت هستند؟

وضعیت افرادی که در پروسه مهاجرت هستند چه می‌شود؟ سرنوشت پرونده‌های درخواست اقامت چه خواهد شد؟ خانواده و بستگان می‌توانند به کانادا بیایند؟ کسانی که اقامت موقت آنها رو به پایان است باید چه کاری انجام دهند؟ سیاست‌های مهاجرتی جدید چه تاثیری بر وضعیت پناهجویان دارد؟

شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌هایی برای فاصله‌گذاری اجتماعی، باعث شده تا افرادی که برای مهاجرت اقدام کرده یا در جریان پروسه مهاجرت بوده‌اند، تا حد زیادی سردرگم شوند و با پرسش‌های زیادی درباره وضعیت خود روبرو باشند.

دولت کانادا تا ۳۰ جون محدودیت‌های مسافرتی اعمال کرده است و در این شرایط، سوالاتی که برای افراد در حال مهاجرت پیش می‌آید این است که:

  • وضعیت افرادی که در پروسه مهاجرت هستند چه می‌شود؟
  • آیا آنها می‌توانند از مرز کانادا خارج شده یا به این کشور وارد شوند؟
  • سرنوشت پرونده‌های درخواست اقامت چه خواهد شد؟
  • آیا خانواده و بستگان آنها می‌توانند به کانادا بیایند؟
  • کسانی که اقامت موقت آنها رو به پایان است باید چه کاری انجام دهند؟
  • سیاست‌های مهاجرتی جدید چه تاثیری بر وضعیت پناهجویان دارد؟

و چندین سوال دیگر.

با خواندن این مطلب می‌توانید پاسخ تمام این سوالات را دریافت کنید.

هم‌زمان با تلاش‌های کانادا برای مهار گسترش ویروس کووید ۱۹، سیاست‌ها و رویه‌های مهاجرتی این کشور نیز هر روز، تغییراتی به خود دیده است.

یکی از اقدامات مهم کانادا در این زمینه، اعمال محدودیت‌های مسافرتی بین ‍۱۸ مارچ تا ۳۰ جون است.

البته، دولت همچنان برخی از دارندگان اقامت دائم و موقت را از این محدودیت‌ها معاف کرده است تا آنها همچنان بتوانند وارد کشور شوند.
در پروسه مهاجرت سوالات مختلفی وجود دارد که ممکن است سوال شما هم باشد. در ادامه به برخی از این سوالات، پاسخ می‌دهیم.

درخواست اقامت دائم از طریق سیستم ورود سریع

آیا من همچنان می‌توانم شرح‌حال [profile] ورود سریع (Express Entry) و درخواست اقامت دائم خود را ارائه دهم؟

پاسخ هر دو سوال مثبت است.
وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) همچنان به قرعه‌کشی ورود سریع ادامه می‌دهد. IRCC در چند هفته گذشته، چند بار این قرعه‌کشی را انجام داده و در مجموع، از هزاران نامزد ورود سریع، دعوت کرده است که برای اقامت دائم درخواست بدهند.

استان‌ها نیز همچنان از طریق برنامه نامزدی استانی، به انجام قرعه‌کشی‌ها ادامه می‌دهند. IRCC همچنان به کار رسیدگی به درخواست‌های اقامت دائم در پروسه مهاجرت ادامه می‌دهد.

این وزارت‌خانه به روال معمول خود، به درخواست‌های تکمیل‌شده رسیدگی می‌کند و چنانچه افرادی به دلیل اختلالات ناشی از ویروس کرونا، نتوانند درخواست‌های کامل‌شده خود را ارائه دهند، ۹۰ روز بیشتر به آنها فرصت می‌دهد.

کسانی که می‌توانند به کانادا بیایند

در حال حاضر، چه کسانی می‌توانند به کانادا بیایند؟

IRCC تأیید کرده است که اشخاص زیر، از جمله کسانی هستند که همچنان می‌توانند تا ۳۰ جون، با طی‌کردن پروسه مهاجرت به کانادا بیایند:

  • شهروندان کانادا
  • دارندگان اقامت دائم
  • بستگان درجه اول کسانی که شهروند کانادا هستند و یا اقامت دائم دارند
  • آن دسته از متقاضیان اقامت دائم، که پیش از ۱۶ مارچ با درخواست اقامت دائم آنها موافقت شده است، اما هنوز به کانادا نیامده‌اند
  • کارگران موقت خارجی
  • آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که دارای مجوز تحصیلی معتبر هستند یا تا ۱۸ مارچ با مجوز آنها موافقت شده است
  • مسافران ترانزیت (عبوری)

IRCC خواسته است که معاف‌شدگان، پیش از آنکه برای برگشت به کانادا بلیط خود را رزرو کنند، به‌طور مرتب به وب‌سایت دولت فدرال سر بزنند تا از آخرین اخبار و تغییرات آگاه شوند.

این بستگان درجه اول می‌توانند به کانادا بیایند

تعریف بستگان درجه اول چیست؟

به گفته IRCC، بستگان درجه اول عبارتند از:

  • همسر یا شریک عرفی
  • فرزندان تحت تکفل
  • نوه‌ها
  • پدر و مادر یا ناپدری و نامادری
  • قیم یا سرپرست

محدودیت‌های مسافرت بین کانادا و آمریکا

محدودیت‌های مسافرت زمینی در کانادا چیست؟

کانادا و ایالات متحده توافق کرده‌اند که جلوی رفت‌وآمدهای غیر ضروری بین دو کشور را بگیرند. البته، کانادایی‌هایی که در حال بازدید از ایالات متحده هستند، همچنان اجازه خواهند داشت که به میهن خود برگردند.

شرایط سفر به مرز با اهداف مهاجرتی

آیا می‌توانم Flagpole کنم؟

تا زمانی که دولت فدرال اطلاع نداده است، برای به‌روزرسانی وضعیت مهاجرتی خود، به مرز کانادا و ایالات متحده نروید.

دولت فدرال اعلام کرده است که سفر به مرز با اهداف مهاجرتی و به منظور به‌روزرسانی اقامت دائم، اقامت موقت یا وضعیت ویزای توریستی (که تحت عنوان Flagpoling نیز از آن یاد می‌شود)، جزو سفرهای غیرضروری است. کسانی که به شکل موقت در کانادا هستند، می‌توانند از طریق وب‌سایت اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا IRCC، وضعیت خود را به‌روزسانی کنند.

موارد استثنای مسافرت زمینی

چه استثناهایی برای مسافرت زمینی در کانادا در نظر گرفته شده است؟

تمامی مسافرت‌های ضروری بین کانادا و ایالات متحده ادامه خواهد داشت، تا از حفظ زنجیره تأمین موادغذایی، داروها و لوازم پزشکی نجات‌بخش اطمینان حاصل شود.

وضعیت جدید درخواست اقامت موقت

آیا من هنوز هم می‌توانم برای اقامت موقت درخواست بدهم؟

بله. IRCC همچنان به پذیرش و رسیدگی به درخواست‌های جدید اقامت ادامه خواهد داد. با وجود این، تا هنگامی که محدودیت‌های سفر لغو نشده است، قادر به سفر به کانادا نخواهید بود.

آیا همه‌گیری ویروس کرونا بر زمان رسیدگی IRCC به پرونده‌ها تأثیر می‌گذارد؟

ممکن است به دلیل اختلا‌لات و محدودیت‌های صورت‌گرفته برای خدمات، تأخیرهایی در زمان رسیدگی به پروسه مهاجرت به وجود آید.

چکار کنید اگر انقضای اقامت نزدیک شد

اگر وضعیت اقامت موقت من به‌عنوان ویزیتور، کارگر یا دانشجو، نزدیک به انقضا باشد، چه کاری باید انجام بدهم؟

چنانچه در حال حاضر در کانادا هستید، می‌توانید برای تمدید وضعیت اقامت خود، به‌صورت آنلاین درخواست بدهید. در این صورت، به شما اجازه داده خواهد شد که تا زمان تصمیم‌گیری درباره درخواست جدیدتان، در کانادا باقی بمانید. برای درخواست، نباید به نقاط ورود [port of entry] مراجعه کنید.

شرایط درخواست مجوز کار بعد از فارغ‌التحصیلی

اگر دوره آموزشی من آنلاین ارائه شود، آیا همچنان خواهم توانست برای مجوز کار بعد از فارغ‌التحصیلی (PGWP)، درخواست بدهم؟

اگر دوره آموزشی شما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود، این امر بر صلاحیت شما برای برنامه PGWP تأثیری نخواهد داشت و شما همچنان می‌توانید درخواست بدهید.

شرایطی که برای پناهجویان ایجاد شده است

تأثیر شرایط جدید بر پناهندگان و پناهجویان چیست؟
کانادا برای شناسایی پناهجویان نیازمند به اسکان مجدد، به آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد (UNHCR) و سایر سازمان‌ها تکیه دارد. UNHCR و سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) اعلام کردند که مسافرت‌های اسکان مجدد پناهجویان، موقتا به حالت تعلیق در آمده است. این سازمان‌ها ممکن است برای پناهجویانی که در حال عبور از کشورها هستند، ترتیبات جایگزینی در نظر بگیرند.

کانادا همچنان به پذیرش درخواست‌های پناهندگی در داخل کشور ادامه خواهد داد، به استثنای کسانی که مایلند در مرز ایالات متحده و کانادا برای پناهندگی درخواست بدهند. این دو کشور اعلام کرده‌اند که اگر مهاجران غیرقانونی برای عبور از مرز تلاش کنند، بازگردانده خواهند شد.

 

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۳ جون ۲۰۲۰ در شماره ۲۴۸ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا