Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتبرنامه های مهاجرتی

مشکلات دست و پاگیر در سیستم مهاجرت کانادا؛ آقای وزیر جدید برای حل آنها دقیقا می‌خواهد چکار کند

کرونا سیستم مهاجرتی کانادا را کله‌پا کرده و شان فریزر، کسی است که وظیفه دارد به اوضاع سر و سامان بدهد 

شان فریزر، وزیر جدید مهاجرت کانادا در زمانه بدی این سمت را برعهده گرفته است. چون پاندمی طوری سیستم مهاجرتی کانادا را به هم ریخته که بسیاری از کارها روی هم تلنبار شد‌ه‌اند. 

براساس اعلام وزارت مهاجرت، تا ۳۱ جولای بیش از ۵۶۱٫۷۰۰ نفر در صف دریافت اقامت دائم هستند و ۷۴۸٫۳۸۱ نفر نیز، به‌عنوان دانشجو، کارگر یا گردشگر، درخواست اقامت موقت کرده‌اند. به درخواست شهروندی ۳۷۶٫۴۵۸ نیز هنوز رسیدگی نشده است. 

این در حالی است که قرار شده ۴۰۰ هزار نفر در سال بتوانند به کانادا بیایند که به‌ این ترتیب، حجم کارهای عقب افتاده، چندین برابر می‌شود. 

فریزر برای حل این مشکلات، برنامه‌های ابتکاری زیادی به اجرا گذاشته و تغییرات دیگری نیز در راه خواهد بود. البته، او زمان‌بندی خاصی برای صفر کردن این کارهای عقب‌مانده تعیین نکرده است. 

در مطلب پیش رو آقای فریزر وزیر مهاجرت کانادا جزئیات بیشتری از مشکلات پیش رو و نیز برنامه‌های خود برای غلبه بر این مشکلات را توضیح می‌دهد.

 

آقای Sean Fraser، وزیر جدید مهاجرت کانادا می‌گوید وقتی از او خواسته شد که این سمت را بپذیرد، می‌دانست وارد چه معرکه‌ای می‌شود.

این نماینده پارلمان از استان نوا اسکوشیا توضیح می‌دهد: «کووید ۱۹ چنان فشاری به سیستم وارد کرده است که من معتقدم می‌توانیم از این نقطه شروع به‌خصوص، یک تفاوت خیلی بزرگ را رقم بزنیم. من هیچ کمبودی از نظر چالش و مشکلات در پیش رویم ندارم».

 

انواع و اقسام مشکلاتی که پاندمی برای سیستم مهاجرتی کانادا ایجاد کرده است 

سیستم مهاجرتی کانادا توسط پاندمی مختل شده است؛ چرا که، گردش امور تقریبا به حالت تعلیق درآمده، کارکنان به شکل از راه دور و با زیرساخت‌های قدیمی کار می‌کنند، و تازه‌واردانی که در خارج از کشور به سر می‌برند، به‌خاطر بسته بودن مرزها، برای سفر محدودیت دارند.

کرونا بسیاری از مشکلات موجود در عملکردهای مهاجرتی را عریان ساخت؛ از فناوری‌های منسوخ‌شده‌ای گرفته که هنوز متکی به درخواست‌ها و فرایندهای کاغذی هستند، تا تشریفات اداری تجمیع شده در طی سال‌ها، و کمبود منابع برای پاسخگویی به تقاضای سیری‌ناپذیر مهاجرت به این کشور.

 

اولویت‌هایی که شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا برای وزارت‌خانه خود عنوان کرده است 

فریزر که یکی از ستاره‌های نوظهور در دولت ترودو به شمار می‌آید، در اولین مصاحبه‌ رسانه‌ای مهم خود، پس از تحویل گرفتن این شغل از مارکو مندیچینو Marco Mendicino (وزیر فعلی ایمنی عمومی) در ۲۶ اکتبر، برخی از اولویت‌هایی را که نیازمند توجه فوری هستند، برشمرد.

به‌گفته او، اکنون که کشورها در سراسر دنیا در حال بازگشایی اقتصادهای خود هستند و بر سر منابع نیروی انسانی رقابت می‌کنند، کانادا چاره‌ای ندارد جز اینکه در جستجوی جهانی برای استعدادهای برتر، مزیت‌های رقابتی خود را حفظ کند.

او اضافه می‌کند که کارآمدسازی سیستم و دیجیتالی کردن فرایند رسیدگی به درخواست‌ها، نقش اساسی در ارتقای ظرفیت پردازش سیستم مهاجرت و بهبود تجربه کاربران خواهد داشت.

فریزر می‌گوید: «باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که آیا می‌خواهیم سطح کلی پذیرش مهاجر در کشور را بالا ببریم و جوابگوی تقاضای شدیدی که مردم برای آمدن به کانادا دارند، باشیم یا نه».

او اضافه می‌کند: «اگر قرار است ۴۰۰ هزار نفر در سال بتوانند به کانادا بیایند و از طرف دیگر، ۷۰۰ هزار متقاضی داشته باشیم، بدون مدرک دکترای ریاضی هم می‌شود فهمید که تا چه میزان حجم کارهای عقب‌مانده و تلنبارشده، افزایش خواهد یافت. بنابراین، مجبوریم درباره اینکه کامیونیتی‌های ما ظرفیت پذیرش موفقیت‌آمیز چه تعداد مهاجر جدید را دارند، به یک تصمیم استراتژیک برسیم».

 

صدها هزار پرونده مهاجرتی در صف رسیدگی قرار دارند 

براساس اعلام وزارت مهاجرت، تا ۳۱ جولای بیش از ۵۶۱٫۷۰۰ نفر در صف دریافت اقامت دائم هستند و ۷۴۸٫۳۸۱ نفر نیز، به‌عنوان دانشجو، کارگر یا گردشگر، درخواست اقامت موقت کرده‌اند. به درخواست شهروندی ۳۷۶٫۴۵۸ نیز هنوز رسیدگی نشده است.

 

مشکلات، یک‌شبه حل نمی‌شوند

فریزر می‌گوید زمان‌بندی خاصی برای صفر کردن این کارهای عقب‌مانده تعیین نکرده، ولی از همین حالا، برنامه‌های ابتکاری فراوانی برای رسیدن به هدف فوق، به اجرا گذاشته شده است و تغییرات دیگری نیز در راه خواهد بود.

او می‌گوید: «نمی‌خواهم امروز به شما بگویم که همه این مشکلات در مدت کوتاهی حل خواهد شد. اینها یک‌شبه به وجود نیامده است و یک‌شبه هم برطرف نمی‌شود».

وزیر مهاجرت کانادا ادامه می‌دهد: «من می‌خواهم به فعالیت‌هایی که می‌تواند به کاهش برخی از این کارهای عقب‌مانده منجر شود سرعت بدهم. خانواده‌هایی که در تلاش هستند تا زندگی جدیدی را در این کشور آغاز کنند، یا به عزیزان خود بپیوندند یا شغلی پیدا کنند و در اقتصاد ما سهیم شوند، قطعا با فرایند آسان‌تری مواجه خواهند بود».

 

اصلاحاتی که برای سیستم مهاجرتی کانادا پیش‌بینی شده است 

به‌گفته فریزر، دیجیتالی کردن درخواست‌های شهروندی، پیشاپیش به انجام رسیده است و در ماه‌های پیش رو، اصلاحاتی جدی در درخواست‌های ملحق شدن به همسران اتفاق خواهد افتاد.

با تدوین خط‌مشی‌های جدید، ممکن است در قوانین نیز تغییراتی اعمال گردد تا آنچه که فریزر «نقاط انسداد سیستم» می‌نامد از میان برداشته شود.

برای مثال او می‌گوید منطقی نیست که با ورود یک تبعه خارجی به کانادا که برای ملحق شدن به عضوی از خانواده‌اش درخواست داده است، فقط به این خاطر مخالفت شود که قصد دارد در کانادا اقامت دائم داشته باشد. این بند از قانون باعث شده است که اعضای خانواده‌ها، در هنگام رسیدگی به درخواست‌هایشان، که گاه چند سال طول می‌کشد، دور از یکدیگر باشند.

فریزر می‌گوید: «هنگام بحث درباره تعداد پرونده‌ها، به راحتی می‌توان در جزئیات غرق شد و تصویر کلی را فراموش کرد. ولی در شغل من، شما اگر به این درک نرسید که تک‌تک این پرونده‌ها نمایانگر یک انسان هستند، موفقیتی در انتظارتان نخواهد بود».

او خاطرنشان می‌کند: «این کار بیشتر از آنچه اکثر مردم تمایل دارند و بیشتر از آنچه خود من تمایل دارم، طول خواهد کشید. ولی اگر شما می‌خواهید سیستمی به بزرگی نظام مهاجرتی کانادا را تغییر بدهید، باید وقت کافی بگذارید تا بتوانید کار را درست انجام بدهید و به سامان برسانید».

 

شان فریزر جزو معدود وزاری مهاجرت کاناداست که در یک منطقه روستایی به دنیا آمده و بزرگ شده است 

فریزر که در Antigonish به دنیا آمده و در Merigomish، که یک کامیونیتی کوچک در Pictou County نوا اسکوشیاست، بزرگ شده، جزو معدود وزرای مهاجرت کاناداست که از مناطق روستایی می‌آید.

فریزر و ۵ خواهرش، مثل خیلی از جوانان ساکن کامیونیتی‌های دورافتاده کوچک، مجبور بودند برای دستیابی به فرصت‌های تحصیلی و شغلی به مراکز شهری بزرگ‌تر بروند.

او که ۳۷ سال دارد، مدرک لیسانس خود را در رشته علوم از دانشگاه St. Francis Xavier گرفت و سپس در دانشگاه Dalhousie و دانشگاه Leiden در هلند، در رشته حقوق به ادامه تحصیل پرداخت. آن‌گاه در شرکت حقوقی بزرگی در کلگری مشغول به کار شد.

 

تاثیری که پذیرفتن مهاجران خارجی در افزایش نشاط و سرزندگی کانادایی‌ها خواهد داشت 

وزیر مهاجرت جدید کانادا می‌گوید کامیونیتی‌های بسیاری با مشکل پیر شدن جمعیت و مهاجرت جوانان خود به خارج مواجه بوده‌اند، و پذیرفتن مهاجران خارجی بخش مهمی از راه‌حل است.

فریزر توضیح می‌دهد: «وقتی افراد بیشتری از گوشه و کنار دنیا به اینجا می‌آیند و کسب‌وکار راه می‌اندازند، رستوران باز می‌کنند و مکان بانشاط‌تری برای زندگی درست می‌کنند، در این هنگام می‌بینید که کانادایی‌های بیشتری هم برای برخورداری از آن فرهنگ با نشاط و آن تجربه زیست، به طرف این کامیونیتی‌ها جذب می‌شوند».

 

استراتژی دولت کانادا برای پذیرش پناهجویان افغان چیست؟ 

او از هنگام انتخاب به‌عنوان وزیر مهاجرت، بخش عمده روزهایش را به امور مرتبط با استقرار مجدد پناهجویان افغان گذرانده است. دولت لیبرال متعهد شده است که ۴۰ هزار تازه‌وارد افغان را به کشور بپذیرد، که تا به اینجا فقط ۳۵۰۰ نفر توانسته‌اند خود را به کانادا برسانند.

فریزر می‌گوید: «کانادایی‌ها حق دارند درباره آنچه در افغانستان می‌گذرد دل‌زده باشند. واقعیت روی زمین این است که ما از آن نوع دسترسی‌ که در سوریه داشتیم اکنون برخوردار نیستیم. این معادله‌ای است که فکر می‌کنم خیلی از کانادایی‌ها در تلاش‌اند تا جوابی برایش پیدا کنند».

استراتژی دولت آن است که با شرکای خود در پاکستان، امارات عربی متحده و ایالات متحده، که همگی در تقلا برای استقرار مجدد پناهجویان افغان هستند، همکاری کند تا این پناهجویان را به منزلگاهی دائمی برساند.

او می‌گوید: «تعهدی که ما داده‌ایم، تزلزل‌پذیر نیست».

 

می‌خواهیم کانادا با حس احترام و انصاف با مهاجران برخورد کند 

فریزر که از سوی مجله Maclean به‌عنوان «بهترین سخنران» انتخاب شده و به مرحله فینال انتخاب «ستاره نوظهور» آخرین دولت نیز راه یافته است، به گفته خودش، به دیگران عمیقا اهمیت می‌دهد.

او خاطرنشان می‌کند: «من واقعا می‌خواهم مطمئن شوم که کانادا با حسی از بزرگواری، احترام و انصاف با مهاجران برخورد می‌کند».

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا