Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرتمقاله در آتش

عمر الغبرا، وزیر جدید حمل‌ و نقل دولت ترودو، ۳۳ سال پیش در ۱۹ سالگی به کانادا آمده است

روز سه‌شنبه هفته گذشته، عمر الغبرا، نماینده‌ پارلمان از حوزه انتخابیه میسیساگا به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل جدید کابینه کانادا منصوب شد.

او که در عربستان سعودی و در خانواده‌ای سوری به دنیا آمده بود، سال‌ها در عربستان زندگی می‌کرد تا این که در ۱۹ سالگی به تورنتو نقل‌مکان کرد تا تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه Ryerson ادامه دهد. او پس از پایان تحصیلاتش در کانادا ماندگار شد.

الغبرا در سال ۲۰۰۵، تصمیم گرفت در میسیساگا از طرف لیبرال‌ها نامزد انتخابات شود و این، آغاز فعالیت‌های سیاسی او بود؛ فعالیت‌هایی که تا همین امروز در سمت‌های مختلف مانند مسئول امور کنسولی وزارت امور خارجه، نماینده مجلس عوام، استاد مدعو در دانشگاه Ryerson و غیره ادامه داشته است.

اگر دوست دارید وزیر جدید حمل‌ونقل کانادا را بیشتر بشناسید و با زندگی او به‌عنوان یک مهاجر و فعالیت‌هایی که در کانادا انجام داده، آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

Omar Alghabra صبح یکی از روزهای مارچ ۲۰۱۵، در خانه‌اش در Mississauga، پیام تسلیتی از عمویش در دمشق دریافت کرد. خبر ویرانگری بود، مخصوصا اینکه می‌دانست برای خاکسپاری پدرش نمی‌تواند به خانه برگردد.

الغبرا در یک دهه گذشته به سوریه برنگشته بود. چرا که، جنگ داخلی جاری، مانع از دیدار او با بستگانش در مکانی شده است که موطن برخی از گرم‌ترین خاطرات اوست.

تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی تنها شریان ارتباطی او با خانواده‌اش بودند، به‌ویژه در اوج درگیری که بمباران‌ها و حمله‌ها بخش‌هایی از دمشق را با خاک یکسان کردند.

الغبرا می‌گوید: «سوریه الان جای جذابی برای دیدن نیست، به همین خاطر برای من بسیار دشوار است که بخواهم به آنجا بروم. ریسک خیلی بالایی دارد».

مردی که در تمام عمر مثل یک غریبه زندگی کرده است

او که ۲۴ اکتبر ۱۹۶۹ در عربستان سعودی و در خانواده‌ای سوری به دنیا آمده، می‌گوید همواره درباره هویت خودش سوال داشته است.

پدر الغبرا که معمار بود، خانواده‌ خود را در سال ۱۹۶۸، یعنی یک سال قبل از به دنیا آمدن الغبرا، به عربستان سعودی ‌برد.

او به یاد می‌آورد که زندگی امنی در آنجا داشته‌اند؛ او به مدرسه خصوصی می‌رفت و تابستان‌ها همراه با خانواده به سوریه برمی‌گشتند.

آقای الغبرا می‌گوید:

«در عربستان مرا به‌عنوان یک سوری می‌شناختند، اما در سوریه مرا عربستانی می‌دانستند. در کانادا هم، مرا به چشم یک تازه‌وارد می‌بینند. در تمام عمرم، انگار همیشه مثل یک غریبه زندگی کرده‌ام».

چند سال طول کشید تا الغبرا در خاک کانادا ریشه کند

وقتی که الغبرا در ۱۹ سالگی به تورنتو نقل‌مکان کرد تا در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه Ryerson مشغول به تحصیل شود، این مسائل هویتی، پیچیدگی بیشتری یافت.

او که نمی‌دانست بالاخره کجا را باید موطن خودش بداند، تا چند سال در خاک کانادا ریشه نکرد، به‌طوری‌که ۵ سال طول کشید تا دلش را راضی کند که یک چنگال بخرد.

الغبرا می‌گوید:

«وقتی از نظر فیزیکی و روانشناختی در کانادا مستقر شدم، کم‌کم به چیزهای دیگری هم فکر کردم؛ پرسش‌هایی درباره تعلق داشتن، هویت‌های چندگانه و غیره».

اتفاقی که باعث شد الغبرا در گروه‌های مهاجرتی و چند فرهنگی مشغول فعالیت شود

او می‌گوید پس از حادثه ۱۱ سپتامبر که گه‌گاه می‌بایست به پرسش‌هایی درباره اسلام پاسخ می‌داد، این نیاز را احساس کرد که باید صاحب هویت خودش باشد. به همین دلیل، در تلاش برای تبلیغ درکی بهتر از مذهب خود، در سازمان‌های مدنی کامیونیتی خود، از جمله‌های گروه‌های مهاجرتی و چند فرهنگی، مشغول به فعالیت شد.

شروع فعالیت‌های سیاسی الغبرا و مسئولیت‌های تازه برای او

الغبرا در سال ۲۰۰۵، هنگامی که برای General Electric کار می‌کرد، تصمیم گرفت در میسیساگا از طرف لیبرال‌ها نامزد انتخابات شود.

او در ژانویه ‌۲۰۰۶ انتخاب شد و تا ۲۰۰۸، به‌عنوان منتقد وزارت مهاجرات و منابع طبیعی خدمت کرد، اما در آن مقطع، رقابت را به Bob Dechert از حزب محافظه‌کار واگذار نمود.

او در ۲۰۱۵ یک بار دیگر وارد رقابت انتخاباتی شد و پیروز از میدان بیرون آمد. نخست‌وزیر، Justin Trudeau او را به‌عنوان مسئول امور کنسولی برگزید. این سمت پرمشغله بر بیش از ۲۵۰ هزار پرونده در سال نظارت دارد که بیشتر آنها را موضوعات روزمره‌ای مثل گم شدن پاسپورت تشکیل می‌دهند.

پیچیده‌ترین پرونده‌ها سر از میز خود آقای الغبرا درمی‌آورند. او با مقامات کنسولی وزارت امور خارجه که گزارش‌های روزانه‌ای درباره پرونده‌های باز و گزارش‌هایی هفتگی درباره کل پرونده‌ها در اختیار او قرار می‌دهند و با خانواده‌های کانادایی‌های تحت تاثیر این پرونده‌ها، همکاری می‌کند. در پرونده‌های مشکل، ممکن است Chrystia Freeland، وزیر امور خارجه و حتی خود جاستین ترودو مداخله داشته باشند.

ماجرای آدم‌ربایی و بریدن سر گروگان‌ها

از هنگام تشکیل دولت توسط لیبرال‌ها در سال ۲۰۱۵، چند رخداد مهم در حوزه موضوعات کنسولی اتفاق افتاده است.
برای الغبرا، آدم‌ربایی John Ridsdel و Robert Hall در فیلیپین، پرونده چالش‌برانگیزی بود. این دو نفر در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط گروه تروریستی Abu Sayyaf ربوده شدند.

پس از آنکه پیشنهاد آزادسازی گروگان‌ها در مقابل دریافت پول پذیرفته نشد، تروریست‌ها سر ریدزل را در اپریل بریدند. هال نیز دو ماه بعد به همان سرنوشت گرفتار شد.

الغبرا می‌گوید با علم به سیاست‌های دولت کانادا در قبال آزادی گروگان‌ها در مقابل پول، شب‌های زیادی را به بی‌خوابی گذراند تا بلکه راهی برای آزادی این دو مرد پیدا کند.

او توضیح می‌دهد: «این پرونده واقعا شب‌ها مرا بیدار نگه می‌داشت، چون تروریست‌ها به ما ضرب‌الاجل می‌دادند. به خوبی چند شب را به یاد می‌آورم که در انتظار شنیدن خبری از آنچه اتفاق افتاده است، به گوشی تلفنم چسبیده بودم. لحظات پر از اضطرابی بود، شاید گاهی حتی حس بیچارگی می‌کردیم، چون گزینه‌های چندانی وجود نداشت که دولت کانادا بتواند انجام بدهد».

داستان خانواده کانادایی که از دست گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به طالبان نجات پیدا کردند

به گفته الغبرا، شغلش می‌تواند اسباب رضایت‌مندی او را فراهم آورد، مخصوصا وقتی که پرونده‌های پیچیده سرانجام مطلوبی پیدا می‌کنند.

او برای مثال، به آزادی اخیر Joshua Boyle کانادایی، همسر آمریکایی او، Caitlan Coleman و سه فرزند خردسال‌شان از دست گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به طالبان اشاره می‌کند.

این زوج در سال ۲۰۱۲ توسط گروه تروریستی مذکور در افغانستان ربوده شدند و 5 سال را به‌عنوان گروگان سپری کردند. این خانواده در ماه اکتبر در مرز پاکستان و افغانستان نجات پیدا کردند.

الغبرا به شکل فعالانه‌ای در این پرونده مداخله داشت و شب قبل از عملیات، از طرح نجات آنها اطلاع پیدا کرد. این خانواده اکنون در امنیت به سر می‌برند و در زادگاه آقای بویل در Smiths Falls، در انتاریو، سکونت دارند.

توصیه‌ای که الغبرا برای کانادایی‌ها دارد

الغبرا همچنین از نزدیک، در ارتباط با کابوس به وجود آمده توسط توفان Irma در ماه سپتامبر، همکاری داشت. این فاجعه طبیعی صدها شهروند کانادایی را در منطقه Caribbean سرگردان کرد و وزارت امور خارجه را برای برگرداندن همه آنها به وطن، به تقلا انداخت.

ولی این افراد سرگردان شده و خانواده‌های نگران آنها، از کندی واکنش دولت انتقاد داشتند.

الغبرا با نگاه به مسئولیت گذشته خود در حوزه امور کنسولی، یک پیام برای کانادایی‌ها دارد:

«همیشه قبل از ترک کشور، توصیه‌های مسافرتی دولت را چک کنید».

او با آنکه بسیار دلتنگ خانواده خود در سوریه است، از هشدار اوتاوا درباره عدم مسافرت به آن کشور تبعیت می‌کند و از هموطنان کانادایی‌ خود نیز می‌خواهد که از توصیه‌های دولت پیروی نمایند.

الغبرا می‌گوید:

«مردم فکر می‌کنند که اگر مشکلی برایشان پیش بیاید، مثلا مریض شده یا در جایی گرفتار شوند، سفارت کانادا فورا یک هواپیما می‌فرستد و آنها را از آنجا بیرون می‌آورد. ولی روال کارها این‌گونه نیست. ما هر کاری که در توان‌مان باشد انجام خواهیم داد، ولی گاهی ابزارها و گزینه‌های‌مان محدود است».

نگاهی که همکاران الغبرا به شایستگی‌های حرفه‌ای او دارند

برخی از همکاران فعلی و سابق عمر الغبرا معتقدند وقت آن رسیده بود که او به سمتی در کابینه فدرال کانادا ارتقا یابد.
عمر الغبرا، نماینده‌ پارلمان از حوزه انتخابیه میسیساگا قبل از انتصاب روز سه‌شنبه خود به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل، سال‌ها تجربه در موضوعات دشوار را در کارنامه خود اندوخته است.

یک مقام ارشد سابق در حزب لیبرال می‌گوید:

«الغبرا چندین پرونده دشوار را به سرانجام رسانده است. او برای حوزه انتخابیه خود کارهای زیادی انجام داده و از نظر سیاسی، برای کل منطقه تورنتوی بزرگ مفید بوده است؛ ولی قبلا هیچ‌وقت به کابینه راه پیدا نکرده بود».

این مقام حزب لیبرال ادامه می‌دهد:

«اصول و اخلاق حرفه‌ای عمر الغبرا، تعهد و دلسوزی‌‌اش، هوش فوق‌العاده‌ای که دارد و اینکه قبلا مهندس بوده و به حوزه حمل‌ونقل نیز بسیار علاقه‌مند است، او را به فردی ایده‌آل برای این سمت تبدیل می‌کند. هیچکس را پیدا نخواهید کرد که برای او خوشحال نباشد و در مورد کارهایی که او انجام خواهد داد، احساس هیجان نکند».

Julian Ovens که اکنون به‌عنوان مشاور ارشد در Crestview Strategy مشغول به کار است، رئیس دفتر چندین وزیر بوده که الغبرا، به‌عنوان منشی پارلمانی آنها فعالیت داشته است.

او، الغبرا را دوستی خوب، یک شخص از بیخ و بن محترم، انسانی سختکوش و فردی توصیف می‌کند که به خاطر جلب توجه به خود، وارد گود نشده است.

اوونز می‌گوید الغبرا روابط حسنه‌ای با همتایان خود، به‌ویژه Stéphane Dion، وزیر سابق امور خارجه و Jim Carr، وزیر سابق بازرگانی، که براساس اعلام روز سه‌شنبه قرار است به کابینه برگردد، برقرار کرد.

او همچنین، در میان هم‌حزبی‌ها و حتی نمایندگان سایر احزاب بسیار مورد احترام است.

مسئولیت‌هایی که الغبرا در سمت‌های مختلف برعهده داشته است

الغبرا از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به‌عنوان نماینده اپوزیسیون در مجلس عوام حضور داشت و سپس، در دوره‌هایی به‌عنوان مشاور و همچنین، استاد مدعو در دانشگاه Ryerson مشغول به کار بود، تا اینکه در پیروزی بزرگی که در سال ۲۰۱۵ منجر به تشکیل دولت اکثریت توسط لیبرال‌ها شد، به پارلمان برگشت.

الغبرا در طی دوره اول زمامداری نخست‌وزیر جاستین ترودو به‌عنوان منشی پارلمانی وزرای امور خارجه و بازرگانی فعالیت می‌کرد.

او چندین سال هم، مسئولیت رسیدگی به موضوعات کنسولی کانادا را برعهده داشت.

الغبرا به دلیل عرب‌تبار بودن خود در معرض فحاشی‌ها و کنایه‌های مختلفی قرار گرفته است

الغبرا به‌عنوان یک قانون‌گذار عرب‌تبار کانادایی، به‌صورت مرتب در معرض فحاشی‌های آنلاین قرار داشته است، ولی این موضوع، به قول اوونز، «نمی‌تواند مانعی بر سر راه الغبرا» باشد.

تبار الغبرا فقط خوراک ترول‌های توییتری، Twitter trolls نبوده است.

یک سناتور محافظه‌کار که در سال ۲۰۱۸ به کنایه گفته بود زادگاه آقای الغبار، روی نحوه عملکرد او در حوزه سیاست‌های خارجی تاثیرگذار خواهد بود، مجبور به عذرخواهی شد.

مسئولیتی که پس از سقوط هواپیمای اوکراینی به الغبرا واگذار شد

او پس از انتخابات ۲۰۱۹ به سمت منشی پارلمانی نخست‌وزیر در حوزه اصلاحات خدمات عمومی منصوب شد.

ولی پس از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران که به مرگ ۵۵ شهروند کانادایی، ۳۰ فرد دارای اقامت دائم کانادا و ۵۳ نفر عازم دیدار از کانادا انجامید، دوباره به حوزه امور خارجه برگردانده شد و ماموریت یافت که با خانواده‌های قربانیان کار کند.
اوونز درباره موضوعات کنسولی می‌گوید:

«کار دشواری است، چون در بعضی پرونده‌ها هیچ برنده‌ای وجود ندارد. با دولت‌های خارجی کار می‌کنید، با حاکمیت‌های خارجی، با خانواده‌های مصیبت‌دیده؛ با بخش‌های اصلی بوروکراسی سروکار دارید و به رویه‌های قضایی فکر می‌کنید. اینها مسائل واقعا پیچیده‌ای هستند و بخش عمده‌ای از آنها هم در انظار عمومی اتفاق نمی‌افتد».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا