Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبار مهاجرت

شهروندی کانادا؛ چالش‌های مهاجران و راه‌حل‌های پیشنهادی اداره مهاجرت‎

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) به تازگی جزئیات گزارش خود درباره برنامه شهروندی بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ را منتشر کرده است. در این گزارش، مناطقی که می‌توان روند شهروندی کانادا را در آنها بهبود بخشید، مشخص شده است و توصیه‌هایی ارائه شده که عمل به آنها باعث بهبود روند فعلی شهروندی می‌شود. 

گزارش IRCC که اخیرا منتشر شد، یافته‌ها و توصیه‌های مربوط به مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) در مورد چگونگی رسیدگی به مسائل موجود در برنامه شهروندی را نشان می‌دهد.

چه کسانی می‌توانند برای درخواست شهروندی کانادا اقدام کنند؟ 

در حال حاضر، کسانی که اقامت دائمی کانادا را دارند، در صورتی که حداقل ۳ سال در کانادا زندگی کرده باشند و همچنین، سایر شرایط لازم را دارا باشند، می‌توانند برای دریافت تابعیت و شهروندی کانادا اقدام کنند. متقاضیان باید در آزمون یا مصاحبه شهروندی قبول شوند و مهارت‌های خود در زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی را به اثبات برسانند.

گزارش IRCC مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ می‌شود و به‌عنوان بخشی از اقدامات پاسخگویی که به شورای خزانه‌داری که بر بودجه ادارات فدرال از جمله IRCC نظارت می‌کند، انجام گرفته است.

 

آمارهایی از تعداد افرادی که درخواست شهروندی آنها پذیرفته شده است 

آمارها نشان می‌دهند که ۵۰ درصد از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان دائمی که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به کانادا آمده‌اند، تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ شهروند بوده‌اند. ۷ درصد دیگر از آنها نیز درخواست شهروندی داده بودند. البته، این رقم نباید با نرخ شهروندی کانادا یا درصد اقامت دائم شهروندی که در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۶/۲ درصد بود، اشتباه گرفته شود.

 

انگیزه‌ای که ساکنان دائمی برای شهروندی کانادا دارند 

انگیزه اکثر ساکنان دائمی کانادا که به دنبال شهروند شدن هستند، این است که کانادا را به‌عنوان خانه و وطن دائمی خود انتخاب کنند و کاملا احساس  کانادایی بودن داشته باشند.

درست است که بیشتر افرادی که ساکن دائمی کانادا هستند از وضعیت شهروندی بهره‌مند خواهند شد، اما با این حال، نرخ شهروندی برای جمعیت‌های مختلف، تفاوت دارد. به‌طوری‌که، سرعت شهروند شدن برای مهاجران جدید کندتر است و این مساله حاکی از آن است که آنها برای شهروندی، مدت زمان بیشتری را سپری می‌کنند.

 

توصیه‌های IRCC برای بهبود روند فعلی شهروندی 

در ادامه، به برخی از توصیه‌های IRCC در رابطه با نحوه بهبود روند فعلی شهروندی اشاره شده است.

  1. باید هزینه‌های شهروندی پرداخت شود

در حالی که افزایش هزینه درخواست طی دوره ارزیابی‌شده تاثیر چندانی بر جذب کلی نداشته است، اما IRCC متوجه شد که این موضوع یک مانع برای بعضی از مهاجران است و خانواده‌ها و پناهندگان کم‌درآمدتر بیشتر از این موضوع متأثر شده‌اند.

فعلا هیچ‌گونه انعطافی در رابطه با هزینه‌های درخواست شهروندی وجود ندارد. این هزینه برای بزرگسالان حدود ۶۳۰ دلار و برای خردسالان زیر ۱۸ سال ۱۰۰ دلار است.

به گفته IRCC، ساختار این هزینه‌ها باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرد تا اجازه دسترسی عادلانه برای دریافت شهروندی فراهم شود.

در مبارزات انتخاباتی فدرال ۲۰۱۹، حزب لیبرال قول کاهش هزینه‌های شهروندی را داد، اما هنوز این قول محقق نشده است.

  1. شفافیت بیشتر در حوزه معافیت‌های مربوط به تحصیلات و زبان  

کسانی که در کانادا دچار چالش‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شوند، مشکلاتی در زمینه تحصیلات و مهارت‌های زبانی هم دارند که مانعی برای پذیرش شهروندی آنها می‌شود.

IRCC به این نتیجه رسید که برآورده کردن این شروط، به‌ویژه برای پناهندگان و کسانی که مهارت‌های زبانی و سطح تحصیلات پایینی دارند، دشوار است.

می‌توان از این الزامات با دلسوزی چشم‌پوشی کرد، اما پارامترهای مربوط به این موارد به‌خوبی تعریف نشده‌اند. به همین دلیل، معافیت‌ها بیشتر به دلایل پزشکی صادر می‌شوند.

متقاضیان می‌توانند برای استفاده از این معافیت‌ها درخواست کنند، اما روند کار چندان مشخص نیست و دشواری‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل، مشخص شد در دوره‌ای که مورد ارزیابی قرار گرفته، درخواست‌های کمی برای معافیت ارائه شده است.

  1. روند تأیید سطح زبان را بهبود ببخشید

IRCC به این نتیجه رسید که دامنه مدارک پذیرفته‌شده برای تأیید سطح زبان بسیار گسترده است و در بسیاری از مواقع نمی‌تواند گویای مهارت‌های واقعی زبانی متقاضیان باشد. به عبارت دیگر، افسران مهاجرت دشواری‌های زیادی برای سنجش توانایی زبانی متقاضیان دارند، چراکه، ابزارهای سنجش، ذهنی هستند.

این مساله باعث شد که IRCC یک استراتژی برای تجهیز افسران برای تأیید مهارت‌های زبان و ارائه پشتیبانی بهتر برای ارزیابی توانایی زبان را توصیه کند.

  1. رویکرد جدیدی که در زمینه دانش و تحصیلات وجود دارد 

از آن‌جایی که آزمون‌های مربوط به دانش و تحصیلات، نیازمند سطح زبان بیشتری نسبت به آزمون واقعی زبان است، IRCC به این نتیجه رسید که باید پشتیبانی بیشتری از متقاضیان صورت گیرد. به همین دلیل، IRCC به برنامه‌ای که در زمینه تحصیلات دارد ادامه می‌دهد. این مساله شامل یک راهنمای مطالعه تجدیدنظر شده یا سایر ابزارها برای بهبود دسترسی به اطلاعات موردنیاز است.

  1. مشارکت فعال در کامیونیتی‌های کانادایی را بالا ببرید

یافته‌ها نشان می‌دهد، مهاجرانی که شهروند کانادا شده‌اند، به‌خوبی در جامعه ادغام پیدا کرده‌اند و نسبت به جامعه کانادا احساس تعلق دارند. آنها دارای ارتباطات اجتماعی مناسبی هستند و به نهادهای کانادایی اعتماد دارند. همچنین، وضعیت آنها از لحاظ عملکرد اقتصادی خوب است و در فعالیت‌های داوطلبانه مشارکت می‌کنند.

براساس این گزارش، افراد مقیم دائمی، احساس ارتباط بیشتری با کانادا دارند و تمایل بیشتری به کانادایی شدن نشان می‌دهند.

بین میزان درآمد شهروندان و ساکنان دائمی کانادا تفاوت‌هایی وجود دارد، اما این مساله به دلیل ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی افراد است و ارتباطی با وضعیت اقامت آنها ندارد.

در زمینه مشارکت‌های داوطلبانه نیز وضعیت افراد با توجه به ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی آنها متفاوت است، اما احتمال مشارکت شهروندان در این فعالیت‌ها بیشتر از ساکنان دائمی است. ساکنان دائمی کانادا که قصد درخواست شهروندی را نداشته باشند، احتمال کمتری  دارد که این قبیل فعالیت‌ها را انجام دهند.

یکی از اهداف اصلی برنامه شهروندی کانادا، انجام این نوع از مشارکت‌های اجتماعی است. با این وجود، IRCC مکانیسم‌های محدودی برای تحقق این هدف دارد. به همین دلیل، غالب فعالیت‌های ارتقاء شهروندی IRCC روی تازه‌واردان، متمرکز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا