Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
درباره کانادا

ده واقعیت باورنکردنی درباره کانادا که احتمالا تا به حال نمی‌دانستید

میزان نفت قابل استخراج در کل جهان حدودا ۲۵۰ میلیارد بشکه است و کانادا ۷۱ درصد آن را به خودش اختصاص داده است

کانادا کشور پهناوری است و ویژگی‌های باورنکردنی و جالب زیادی دارد که فقط مختص به این کشور است. از سرزمین‌های سرد شمالی گرفته تا دریاچه‌های زیبا و دشت‌های سرسبز. ولی ده حقیقت باورنکردنی وجود دارد که در هیچ کجای دیگر در این سیاره خاکی پیدا نمی‌کنید. اگر می‌خواهید بیشتر از کانادا بدانید، این مطلب برای شماست.

سفر کردن را دوست دارید؟ در کانادا زندگی می‌کنید؟ می‌خواهید به کانادا بیایید؟ بدون شک کانادا جذابیت‌های زیادی دارد که تک تک آن‌ها شما را شگفت زده می‌کنند.

اگر می‌خواهید با ۱۰ حقیقت باورنکردنی درباره کانادا آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

۱- سردترین هوای کانادا، دمایی نزدیک به سیاره مریخ بوده!

یکی از حقایق عجیبی که درمورد کانادا وجود دارد، سرمای هوا در فصل زمستان است.

کسانی که صبح‌ها مجبور هستند با یخ‌شکن یخ‌های روی شیشه‌ها اتومبیل خود را بشکنند، خوب می‌دانند منظور ما از سرما چیست. در اتاوا، دمای متوسط هوا در ماه ژانویه منفی ۴ / ۱۴ درجه سانتی گراد است.

این دما واقعا سرد است اما اگر دمای هوای روستای سنگ در یوکان در سال ۱۹۴۷ را بدانید، می‌فهمید که هوای منفی ۱۴ درجه در مقایسه با آن مانند تابستانی آفتابی است! در سوم فوریه سال ۱۹۴۷، سردترین دمای هوای ثبت شده در روستای سنگ منفی ۶۳ درجه سانتی گراد بوده‌است. این دما تقریبا با دمای هوای مریخ برابری می‌کند.

۲- کانادا دریاچه‌های واقعا زیادی دارد

بعضی چیزها در کانادا به وفور دیده می‌شود. مثل بازیکن‌های هاکی، کاپشن‌های بادی و شعبه‌های تیم هورتونز. یکی دیگر از چیزهایی که خیلی در کانادا دیده می‌شود، دریاچه است. مساحت زیادی از این کشور را دریاچه‌ها پر کرده‌اند. تعداد و مساحت کل دریاچه‌های کانادا از همه کشورهای جهان بیشتر است.

شاید ندانید که نیمی از دریاچه‌های دنیا در کاناداست و در این کشور ۳۱٬۷۵۲ دریاچه هست که بیش از ۳ کیلومتر مربع مساحت دارد که از میان آنها ۵۶۱ دریاچه بزرگ‌تر از ۱۰۰ کیلومتر مربع هستند. دریاچه Great Lakes به تنهایی ۱۸ درصد از آب دریاچه‌های جهان را پوشش می‌دهد. آب این دریاچه واقعا زیاد است و منظره‌ای فوق‌العاده زیبا آفریده‌!

به این ترتیب هر جا که سر برگردانید دریاچه‌ای است و فرصتی برای تن به آب زدن.

۳- کانادا از کل اتحادیه اروپا بزرگ‌تر است

وقتی به عنوان یک کانادایی به خارج از کشور سفر می‌کنیم، اگر مردم بفهمند اهل کانادا هستیم، اولین سوالی که از ما می‌پرسند این است که سیندی کیمبرلی از ونکوور یا تئو یانسن از مونترال را می‌شناسیم یا نه؟  کشور ما آنقدر بزرگ است که آن‌هایی که تابحال به کانادا نیامده‌اند، نمی‌توانند حتی تصورش را بکنند.

برای این که بتوانید درک بیشتری از بزرگی این کشور پیدا کنید، باید بدانید که کانادا از کل اتحادیه اروپا هم بزرگ‌تر است. کانادا ۳۳ برابر از ایتالیا و ۱۵ برابر از فرانسه بزرگ‌تر است.

همچنین ۳۰ برابر از استرالیا، ۵ برابر از مکزیک و ۳ برابر از کشور هند بزرگ‌تر است. اگر ۸۱٬۹۷۵ شعبه والت دیزنی ورلد را کنار هم بگذارید، تازه به اندازه مساحت کانادا می‌شود.

ده واقعیت باورنکردنی درباره کانادا که احتمالا تا به حال نمی‌دانستید۴- آلرت شمالی‌ترین زیستگاه جهان است

شمالی‌ترین سکونتگاه دائمی انسان‌ها آلرت Alert است که در شمال جزیره الزمیر در Nunavut واقع شده و تنها ۸۱۷ کیلومتر با قطب شمال فاصله دارد. در این شهر فروشگاه‌های بزرگ یا سینمایی دیده نمی‌شود، اما نظامیان و دانشمندان این منطقه بصورت موقت در آنجا زندگی می‌کنند.

اگر بدانید در بخش‌هایی از سال این منطقه چقدر سرد می‌شود، درک می‌کنید که چرا آن‌ها بصورت موقت در این منطقه زندگی می‌کنند. در این منطقه گرم‌ترین ماه سال جولای است و دمایی حدود ۴ / ۳ درجه سانتی گراد دارد و در سردترین ماه سال ژانویه  است و دمای متوسط هوا به منفی ۱۹ / ۳۲ درجه سانتی گراد می‌رسد. تعجبی هم ندارد که چرا نام آن را آلرت (به معنی هشدار) گذاشته‌اند.

۵- بزرگ‌ترین خط ساحلی جهان درکاناداست

اگر بخواهید کل خط ساحلی کانادا را پیاده بروید، چهار و نیم سال طول می‌کشد. تازه با احتساب این که هیچ غذایی نخورید، استراحتی نکنید و اصلا نخوابید!

کانادا این همه عکس از دریاهای آبی‌رنگ و سواحل شنی را با سحر و جادو بدست نیاورده است. این کشور از سه طرف در حاشیه سه اقیانوس آرام، اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس اطلس قرار گرفته و طولانی‌ترین خط ساحلی جهان را دارد.

برای این که بتوانید بزرگی آن را تصور کنید، بهتر است بدانید کل مرزهای اقیانوسی جهان ۳۵۶٬۰۰۰ کیلومتر است و کانادا ۲۰۲٬۰۸۰ کیلومتر از آن را به خودش اختصاص داده است.

۶- کانادا ۱۰ درصد از کل جنگل‌های جهان را به خودش اختصاص داده است

یکی از پرآوازه‌ترین حقایقی که درمورد کانادا وجود دارد، این است که کانادا پر از درخت است، اما آیا می‌دانستید که ۳۰ درصد از جنگل‌های برفی شمال و ۱۰ درصد از کل جنگل‌های دنیا در کانادا قرار گرفته است؟

در کانادا حدود ۳۹۷ میلیون هکتار جنگل و زمین‌های پر از درخت وجود دارد که ۶۸ درصد از آن‌ها درختان مخروطی هستند. البته بهترین قسمت آن اینجاست که بیشتر این جنگل‌ها عمومی هستند و مالک اختصاصی ندارند.

۷- تنها شهر دارای دیوار دفاعی آمریکای شمالی در کانادا واقع شده است

کبک سیتی ویژگی خاصی دارد که باعث شده در کل کانادا و آمریکا منحصربفرد باشد. اطراف این شهر را دیوار فرا گرفته است و کبک سیتی تنها شهری است که در شمال مکزیک، هنوز مانند قلعه‌های باستانی دیوارهای دفاعی دارد. این دیوارها را اول از همه فرانسوی‌ها و دوم انگلیسی‌ها بین قرن هفدهم و نوزدهم ساخته‌اند.

یونسکو مناطق تاریخی این شهر از جمله برج‌های نگهبانی قلعه را جزو میراث جهانی ثبت کرده‌ است.

۸- کانادا منابع نفت بسیار زیادی دارد

ذخایر نفت کانادا غلیظ و غنی هستند. این کشور حدود ۱۷۷ میلیارد بشکه نفت دائم دارد. این نفت‌ها بصورت ماسه‌های نفتی یا قیری (منبع نیمه جامدی از نفت) به وفور در کانادا یافت می‌شوند.

میزان این نوع ماده نفتی در کل جهان حدودا ۲۵۰ میلیارد بشکه است و کانادا ۷۱ درصد آن را به خودش اختصاص داده است. کشور کانادا پنج برابر بیشتر از قزاقستان و شش برابر بیشتر از روسیه نفت استخراج می‌کند.

۹- پارک‌های ملی کانادا از بیشتر کشورهای جهان بزرگ‌تر هستند

یکی از عجیب‌ترین حقایق در مورد کانادا، این است که این کشور آنقدر بزرگ است که حتی پارک‌های ملی آن از کل مساحت بعضی کشورها بزرگ‌تر هستند.

پارک ملی Nahanni National Park واقع در مناطق شمال غربی کانادا یکی از این پارک‌هاست. این پارک نه تنها مناظر زیبایی از آبشارهای بزرگ را در خودش جای داده، بلکه ۳۰٬۰۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، که این میزان از کل کشور آلبانی هم بزرگ‌تر است.

پارک ملی Wood Buffalo در آلبرتا واقع در مناطق شمال غربی، حتی از آن هم بزرگ‌تر است و ۲۲٬۸۰۷ کیلومتر مربع وسعت دارد. مساحت این پارک از مساحت کشور دانمارک و سوئیس هم بیشتر است.

۱۰- قدرتمندترین جریان اقیانوسی آمریکای شمالی در کاناداست

اگر عاشق انجام فعالیت‌های هیجان‌‌انگیز هستید و می‌خواهید آدرلانین خونتان بالا برود، شما را به خواندن آخرین حقیقت باورنکردنی درمورد کانادا دعوت می‌کنیم.

اگر می‌خواهید خطرناک‌ترین شنای عمرتان را انجام دهید (یادتان نرود حتما جلیقه نجات به تن داشته باشید)، به تنگه Seymour Narrows در بریتیش کلمبیا بروید.

این تنگه قدرتمندترین جریان آب اندازه‌گیری شده را دارد که سرعت حرکت آن حدود ۱۷ کیلومتر بر ساعت و سرعت ebb (جزر و مد) آن به ۱۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این مطلب نخستین بار، توسط خانم پریا اسکوئی مشاور امور مهاجرت در کانادا، در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ در شماره ۲۰۹ هفته‌نامه‌ی آتش چاپ تورنتو منتشر شده است. این شماره نشریه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. لینک مطلب هم در سایت آتش اینجاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا